Fler shower med Lena PH på Rondo

 
Passa på att se Lena:s fantastiska show "Jag är ingen Älskling" i Göteborg.
 
Lena: Nu släpper vi några fler datum till min show "jag är ingen älskling" på Rondo i Göteborg! Kul!
21 april kl 20.00
22 april kl 15.00 och 20.00
28 april kl 20.00
29 april kl 15.00 och 20.00
 
 
Lyssna på Lena på Spotify:
 
 

GP hyllar "Jag är ingen älskling": Så modigt och snyggt, Lena PH!

 
 
 

Betyg 4
Rondo, torsdag (premiär)
Bäst: Lena Philipsson själv - en riktig fullblodsartist.
Sämst: Att det skulle ta så långt tid innan Lena Philipsson var redo för detta.
Publik: Cirka 1000 personer (fullsatt)

 

Precis som alla andra människor utvecklas också artister och konstnärskap i olika takt och åt skilda håll. Lena Philipsson har behövt lite längre tid än somliga andra, så som det kan vara i livet.

Det har krävts många år, massor av hårt arbete, en hel del mer eller mindre starka låtar och i minst en lång mognadsprocess för att henne att ta sig hela vägen hit i kväll. Till Rondos scen där hon, äntligen, på allvar möter sig själv. I skarpt läge inför en jublande publik.


Ni vet, det finns gott om låtskrivare, sångare och artister som sliter hjärtat ur kroppen och visar upp det till allmän beskådan redan med första singeln, första spelningarna. För att det är sådana de är, för att de inte kan göra det på något annat sätt. Lena Philipsson har inte varit på det viset. Hon har varit strävare, mer återhållsam, möjligen rentav på sin vakt. Hon har visserligen sjungit om att det gör ont, det gör ont, men smärtan har lämnats kvar i logen. Lena Philipsson har torkat tårarna, dansat i neon och glittrat som den superproffsiga, folkparkskolade schlagerstjärna hon har är. Med glatt humör men också ibland med en glittrande, stiff upper lip.

 

På senare år har Lena Philipsson rört sig mot någonting annat. Hon har sökt upp samarbeten med andra typer av låtskrivare, sådana med känsla för popmusik i kombination med mer klassisk, bitterljuv schlager. Texterna har blivit mer personliga, inte sällan kaxiga men samtidigt med tydliga törnen. På scen har hon tonat ned det uppskruvade och i stället släppt fram ett lugnare, personligare och mer eftertanksamt sätt att vara. Fast hela tiden med humorn och garvet som livlina.

Och nu har alltså alla bitarna äntligen fallit på plats. Lena Philipsson har hamnat i harmoni och hittat en tonträff där hon får utlopp för hela sig. Artisten Lena PH har helt enkelt aldrig varit så nära människan Lena som i den här showen. Det är rent befriande att få vara på plats och se denna modiga hemkomst.

 


Tillsammans med ett genomrepat sexmannaband är det fokus på musiken och inte minst musikanten och pianisten Lena Philipsson. Tillsammans gör de bitterljuva Oktober som är en stilren schlager lätt sockrad med en skön känsla av Donna Summer-disco. Månsken i augusti från 1994 plockas ned till en jazzvisa med känslig ståbas och trumvispar.

 

Givetvis kan hon utan vidare sätta en perfekt popfunkig dänga, med glittrande skor och glimten i ögat, för att sedan med full kontroll byta det kaxiga och showiga mot det djupt personliga, sårbara och sköra. Hon gör ett fantastiskt roligt mellansnack om att inte orka med rutinerna som kommer med att skaffa en ny pojkvän eller gå ut på krogen på kompisarna. Hon sjunger fint till sina vuxna barn och sätter en helt klockren Kärleken är evig.

Ja ni fattar, Lena Philipsson har aldrig varit närmare, roligare, ärligare, modigare - aldrig bättre än såhär.

Källa

 


gp.se: Lena Philipsson blir personlig

 
 
 
 

Stjärnan håller baren stängd under showen

Ikväll är det Göteborgspremiär för Lena Philipssons show, Jag är ingen älskling, på Rondo. Den har kallats ”det bästa hon har gjort”.
Trycket har gjort att föreställningarna får tre extra veckor på Rondo. Själv tror Lena Philipsson att det är för att hon visar en annan sida av sig själv som showen fått så stor framgång.
– Jag tänker att det är det personliga. Annars brukar jag bara vara kul och drastisk. Det är sällan jag visar något känslosamt, men det gör jag lite grann i den här. Jag tror folk tycker det känns fint att ta del av det, säger hon.

 

Pratar mer än någonsin

Manuset har hon skrivit själv. Hon spelar också mer piano än vad vi är vana se. För det är mycket mer än det personliga som gör showen speciell.
– Jag pratar faktiskt mer än någonsin. Samtidigt var det viktigt att det kunde vara ös och drag. Det är inte heller några dansare med och jag gör inga klädbyten, så showen flyter på ett annat sätt. Det är inte en massa avbrott, säger hon.
För Lena Ph är varken Göteborg eller Rondo främmande mark. Hon har varit där flera gånger tidigare med andra shower, bland annat med den hyllade föreställningen Lena+Orup. Förutom nyanserna i showen den här gången, så har hon valt att ta bort Rondos klassiska koncept med bord framför scenen. I stället blir det parkettsittning.
– Ett annat sätt att tänka nytt har varit att flytta fram föreställningen en timma så showen får fokus, säger hon.

 

Baren hålls stängd
Lena Philipsson säger att baren kommer vara stängd under föreställningen och hoppas att de som dricker innan gör det med måtta.
– Det ska inte vara så att folk ska sitta och vara jättefulla. Någon gång har folk druckit lite mer och då tappar man lite av nyanserna i föreställningen. Publiken kanske inte uppfattar det själva att de inte är med på samma vis.
– Du får mer behållning av föreställningen om du inte är onykter, säger hon och skrattar.
Innan har det varit mer spektakulära shower med allt från klädbyten och dans till glitter och paljetter. Men nu ville hon testa något nytt.
– Jag gillar showkonceptet väldigt mycket. Så jag tänkte väl att det vore härligt att komma bort från det och låta publiken komma mig närmare i stället. Att få spela samtidigt som att gräva mer på djupet och inte vara så glättig, säger hon.
Hon är stolt över sin show, men har inte berättat allt ännu.
– Tänk att det jag skrev blev såpass roligt ändå bara genom att vara mig själv. Det är enkelt att vara det, men svårt att ha modet till det. Men jag har fortfarande mycket kvar att visa. Jag har inte rivit upp bröstet. Jag börjar försiktigt, säger hon.

Källa


Lena Philipsson gästade Orup på hans sista föreställning

 
 

Närmare 220 konserter. Över 150 000 personer har sett Orups storbandsshow Viva la pop. Den startade 2014 på Hamburger Börs i Stockholm, och fortsatte sedan på Sverigeturné via Rondo i Göteborg.
Men nu är segertåget över för den här gången. Under finalföreställningen fick Orup ett hjärtligt besök av vännen, kollegan och periodvis parhästen Lena Philipsson. Tillsammans framförde de ”Det gör ont” som vann Melodifestivalen 2004 och kammade hem en femteplats i Eurovision song contest.
– Jag har skrivit en del låtar åt andra artister, men det har aldrig blivit så bra som den här gången – och speciellt inte när hon nu är här och sjunger den själv, sa Orup från scenen.

Se video på Aftonbladet

Se deras video från 2008 Nu När Du Gått här


Lena Philipsson fick Kalmarsalen att koka

 
 

Att göra om en krogshow till turné är inte alltid lyckat. Lena Philipssons Jag är ingen älskling är ett lysande undantag.

 

Hösten 2015 släppte Lena Philipsson albumet Jag är ingen älskling, ett album med låtar hon själv beskrev som relationstexter plockade både från hennes eget och sina vänners liv.

Med albumet som grund hade showen med samma namn premiär på Cirkus i Stockholm i februari i år. En show som filades om lite för att visas upp på en turné Sverige runt.

Och snacka om att hon har en trogen publik Lena Philipsson. I Kalmar gav hon under söndagen två shower, både utsålda till sista plats.

 

Och publiken var på tårna från första sekund. När Lena Philipsson steg in på scenen i svarta tajts, vit topp, vit kavaj och ett par glittrande stövletter möttes hon med snudd på stående ovationer. Det händer inte var kväll i Kalmarsalen!

Showen kan sägas vara uppbyggd av tre pusselbitar: låtarna från den senaste skivan, gamla hits och otroligt vältajmat mellansnack. Ja, mellansnack är väl egentligen fel ord.

 

Lena Philipsson bjöd på små berättelser ur sitt liv, om kärlek, om glädje, om separationer och om exmän. Stundtals berättar hon om livets svarta stunder och stundtals är hon riktigt fräck i munnen, men exakt på den nivå fräckhet ska vara utan att bli plumpt.

Och som showartist måste helt enkelt Lena Philipsson tillhöra den yppersta eliten i Sverige. Hon sjunger fantastiskt, hon dansar, hon imponerar med sitt flygelspel och hon lindar publiken runt lillfingret direkt.

 

Det märks också att både Lena Philipsson själv och bandet vid hennes sida, Johan Franzon, trummor, David Nyström, keyboard, Petter Gunnarsson, bas, Robert Elovsson keyboard, Pablo Donaldo, slagverk, Adam Hagstrand, gitarr och Johan Björk, showman, kan sin föreställning.

Övergångar, skämt och snacket sitter perfekt.

 

Men även om flera av låtarna från Jag är ingen älskling redan har blivit tillräckligt kända för att publiken ska kunna känna igen sig och sjunga med är det fortfarande gamla hits som får Kalmarsalen att stå upp och sjunga allsång.

Lena Philipsson firar ju 30 år som artist och det är hits som Lena Anthem, Det gör ont och Kärleken är evig som ger showen ett extra lyft.

Spelningarna i Kalmar var turnéns sista. Nu väntar någon månads vila innan hela gänget bakom showen sätts upp igen, denna gång på Rondo i Göteborg.

 KÄLLA

24kalmar.se: TV: Lena Philipsson fick taket att lyfta


Lena Ph sjunger Kysser Dina Fotspår

 

Kärleken Är Evig nu på Spotify

 
Spotify har i år lagt upp ett helt gäng klassiska Lena PH plattor. Under året har man lagt upp Talking In Your Sleep (1988), My Name (1989), A Womans Gotta Do What A Womans Gotta Do (1991), Fantasy (1993).
 
Nu har man även lagt upp debut plattan från 1986 Kärleken Är Evig:
 

Kärleken är evig
Åh Amadeus
Det är här jag har mitt liv
Stanna här hos mej
Vindarnas väg
Jag sänder på min radio
Jag känner (Ti Sento)
Oskuldens ögon (Leonid Derbenjov)
Om kärleken är blind
Löpa linan ut
Segla
Helene

 Även en samslingplatta från 80 talet finns nu, med bla låten Boy

 
 
 
 

Hellenius får besök av Lena Philipsson och Gunde Svan

 

Hellenius får besök av Lena Philipsson och Gunde Svan - TV4 Söndag 13/11


nwt.se: Lena Ph – Personligt och hysteriskt bra Betyg 4

 

Lena Ph – Personligt och hysteriskt bra
Betyg 4

Vad? Krogshowen Jag är ingen älskling
Var? Karlstad CCC
När? Lördag 20 oktober
Publik: Fullsatt (1604)

I lördags gästade Lena Philipsson, tillsammans med sin sexmannade orkester, Karlstad och CCC med den risade och till skyarna rosade föreställningen Jag är ingen älskling. Tre låter in i föreställningen kunde en sak konstateras – nog förblir hon Karlstadspublikens älskling.

Att hon kvällen innan spelat i Örebro är knappast märkbart. Energin ger ett sken av att Lena har laddat bara för Karlstad i åratal. Det gör att kvällen känns speciell. Lena Ph kom inte Karlstad för att bocka av ännu en spelning. Hon kom för att bjuda Värmland på en färgstark show av toppkvalitet.

Kvällen börjar ömt och vackert med nya låter från albumet som turnén fått sitt namn från. Med Lena och flygeln i strålkastarljuset ger hon publiken den första ledtråden om vad kvällen kommer att bestå av; kärlek, personligt berättande och mer piano än tidigare.

 

Därefter river Lena igång den show som, av att döma på publikens reaktion, de flesta väntat på. Delirium och Lena Anthem får publiken att jubla. Mobilkameror riktas mot scenen och applåderna eskalerar i takt med att Lenas energi kommer närmare och närmare klimax. Här kom den andra ledtråden; en fartfylld hitkavalkad.

 

Lena återgår till sin tron bakom flygeln. Där radar hon under kvällen upp nyare låter som Oktober och Mirakel, som hon i mellansnacket berättar är något hon slutat tro på. Mellansnacket följer som en dramaturgi under kvällen. Tvära, men säkra, kast mellan humor och allvar. Sexskämt och manlig dansare i glitterkalsonger varvas av berättelser om fällda tårar i logen, om magknipet som uppstår när ännu en löpsedel påminner henne om ett misslyckat förhållande, gör att hon visar en sida som troligen ingen i den fullsatta publiken tidigare skådat.

 

Felfri röst

Trots att Lena avslöjar tuffa tider i rampljusets skugga så har det inte satt några ärr på hennes attityd eller utstrålning (eller den felfria rösten heller för den delen). Schlager- älsklingen strålar starkare än den omsorgsfullt planerade ljussättningen.

Som ett oväntat ess ur den vita kavajarmen tar Lena publiken tillbaka till 2004 och melodifestivalssegerns med Ont det gör ont. Denna gång dock utan mickstativ. Men det gör inget, publiken jublar av glädje ändå.

 Källa

 Senaste singel från Jag Är Ingen Älskling heter Mirakel


vf.se: Betyg 4: Personligt med Lena Ph

 
 

Jag har alltid uppfattat Lena Philipsson som en artist med integritet och en stark vilja. Hon ses sällan i reklamtelevisionens tramsprogram och hon verkar mån om att hålla distans till underhållningsbranschens avarter.

Inledningsvis inbillar jag mig att det är denna distans som visar sig när hon konstaterar att publiken på första raden i ett fullsatt CCC sitter för nära.

Så är det inte. Lena Ph bevisar i stället att det är möjligt för en artist att komma sällsynt nära sin publik, utan att behöva gå ut i salongen och sätta sig i dess knä.

 

”Jag är ingen älskling” kallar hon sin egenskrivna show. Döpt efter hennes senaste album och det är musiken därifrån som också får mest utrymme.

Vi förstår också tämligen omgående att detta är djupt personliga saker som ligger henne nära och som hon är angelägen om att prata om.

 

Det är nästan så att publiken håller andan när han berättar om sin egen styrka och skörhet, om smärtan när förhållanden tar slut och skräcken i mataffären inför vad tidningarnas löpsedlar har hittat på om henne.

Ex-en Herngren, Holknecht och Björk nämns vid namn och visas i några fall även upp i gigantiska projektioner i fonden.

 

I de mindre allvarliga stunderna befinner sig skämten ibland i ståupp-komikens vulgära marker, men motverkas effektivt av Lena Philipssons drift med sig själv.

Musikaliskt är det, trots lokalens sorgliga akustik, en effektiv påminnelse om vilka dunderhits hon har i sin katalog, men även här tillåter hon sig att låta några av sångerna rulla i nya hjulspår, till exempel ”Månsken i augusti” med tydlig doft av jazz.

 

– Va faen är detta undrar ni kanske, säger Philipsson i trygg förvissning om att hon under sina 30 år i branschen fått ihop en samling hits som bara inte går att motstå. Dessutom sjunger hon och spelar piano med en självklar kraft som gör att hennes texter får närmast feministiska förtecken.

Hon vickar på häcken, men pratar också om mödorna med att hålla kroppen på plats, hon sjunger om sin längtan efter kärlek, men ställer sig också frankt frågan om hon vill lära känna någon ny penis.

Eller, lite mer sublimt uttryckt, ”Kärleken är evig” och ”Adjö farväl”, sångerna som får utgöra slutet på denna fina kväll som Lena Philipsson har total kontroll över in i minsta detalj.

 

---

LENA PHILIPSSON

Karlstads CCC, lördag kväll

Publik: 1 604 (fullsatt)

Plus: Lena Ph har börjat spela piano och känns stundtals som Sveriges svar på Elton John

Minus: Än har ingen lyckats bevisa att CCC är en lämplig lokal för levande musik

Betyg: VF VF VF VF

Källa


Örebro: Lena Philipsson blandade och gav med Showen -”Jag är ingen älskling”

 
 
 

Lena Philipsson blandade och gav med Showen -”Jag är ingen älskling”

Showen handlar lite om ”historia” och hennes år i musikbranschen - hur det är att vara så omskriven i skvallerpressen och om skammen det medför.
En av Sveriges kanske mest omskrivna artister i både dags och skvallerpressen besökte under fredagskvällen Conventum i Örebro och självklart är det Lena Philipsson vi skriver om. Lena Philipsson har under 30 år underhållit hela svenska folket med låtar såsom Dansa i neon, Kärleken är evig, Om igen, Det gör ont.

Kvällen konsert i Conventum Arena blev lite av det lugnare slaget och Lena Philipsson satt ganska mycket vid pianot på scenen när hon framförde sina låtar.

 

Showen handlar lite om ”historia” och hennes år i musikbranschen vilket hon framför mellan låtarna. Lena tar upp om hur det är att vara omskriven i skvallerpressen och om skammen att bara kunna gå till affärer och handla, med privatlivet uthängt på löpsedlar utanför butiken.

 

Balanserar jobbiga sakerna med glädjen

Lena lyckades även att balansera dom jobbiga sakerna med glädjen av att få vara den folkkära artist hon är. Showen var ganska så blandad med låtar som var både nya och äldre vilket gav de flesta i publiken det dom ville höra, det som drog ner det hela var ljudet som stundtals kändes spräckt och även var väldigt lågt vissa låtar.

 

Mest jubel under denna kväll måste vara när Lena bjöd på låten ”Teach me tiger” där hon gör en
uppdatering på ett tidigare tv-framträdande i programmet Jacobs stege där hon och Sven Wollter
deltog efter att dom det året hade blivit utvalda till Sveriges sexigast kvinna respektive sexigast man.
Nu så tar Lena, Sven Wolters plats i fåtöljen och byter ut sin tidigare plats på golvet, mot en manlig strippa som ålade sig på ett tigerskinn framför henne.

Källa

Na.se:

I kväll tänker hela Sveriges schlager-älskling Lena Philipsson slå sönder sitt eget rykte på Conventum i Örebro. Hon kommer dit med sin både rosade och risade show ”Jag är ingen älskling”.

 

Lena Philipsson tar med sig den här showen ut i Sverige efter en lång spelsäsong på Cirkus i Stockholm. Förutom stjärnan själv, innehåller showen ett sexmannaband och den är regisserad av Emma Bucht – mest bekant som regissör av filmen ”En man som heter Ove”.


De som kan sin Lena Philipsson lär dock bli föga förvånad över showens namn. Det är lånat från hennes senaste platta, som släpptes förra året, och det kommer att märkas på Conventum.
Men kvällen lär innehålla mer än bara en hitkavalkad från förra årets produktion, istället kommer den att karaktäriseras även av Lena Philipsson själv och hennes liv. Med reflektioner om att sakna sina barn i varannanveckas-livet, att mötas av löpsedlar om sitt misslyckade kärleksliv på Ica och skämt om de egna svagheterna.


Intressant med den här showen är det blandade mottagandetdet har fått bland landets recensenter. Dagens Nyheters Sara Martinsson gav den en tvåa i betyg medan Jan Olov Andersson på Aftonbladet drämde i med fem plus.


Vad ni örebroare kommer att tycka om kvällens show återstårförstås att se. Men helt klart är att det är en rutinerad 50-åring ni får möta. När hon slog igenom i svenska melodifestivalen med låten ”Kärleken är evig” hade hon fortfarande inte bestämt sig för om det var sömnaden eller artisteriet som skulle bli hennes framtida karriär, och hennes märkliga och ibland hemsydda scenkreationer gjorde henne till starkt och glamouröst varumärke som lever än idag.
Sedan dess har hon haft en ständig plats i strålkastarljusetpå olika sätt: bland annat som vinnare i svenska Melodifestivalen med låten”Det gör ont”, skriven av Orup - där hennes kaxiga scenshow vållade en debattom att den var för utmanande men som slutade på en delade femteplats i Europa.
Hon har också vunnit titeln ”Sveriges sexigaste kvinna”som fick henne att göra en ironisk musikvideo tillsammans med den manliga motsvarigheten Sven Wollter – något som kan dyka upp i en genusuppdaterad variant i kväll, om man ska tro på förhandsspekulationerna.

 

 


NT.SE Lördagsmys med Lena Ph

 
 

KONSERT Trettio år som artist. Inte många musiker i Sverige fyller två konserthus samma dag. Men det kan Lena Ph som ännu står stark, självständig och visar ett stort mod genom att öppna upp och bjuda på sig själv.

Publiken strömmar till Louis de Geer-hallen. Här blandas alla åldrar, de som följt henne sedan åttiotalets genombrott och de som lyssnar på hennes senaste musik. Ett som de flesta förstår är: det här är en artist med erfarenhet och som ständigt gör sig aktuell.

Krister Sparrnäs och Anette Markström, båda från Norrköping, gillar Lena Philipsson för att hon är en showartist.

– Ja, hon bjuder på sig själv, säger Anette.

– Jag har lyssnat på hennes nya släpp, där är hon mera sig själv. Egna texter och eget material, hon blottar sig själv, säger Krister.

 

Kanske är det just det nakna som gör henne folkkär, att vi i publiken känner att hon är sig själv. En småländsk tjej som tagit sig igenom allt från melodifestivaler, ett tumultartat privatliv till att fylla femtio.

– Hon har många bra låtar, funnits med länge och känns vanlig och jordnära, säger Helena Sandström från Stockholm som kommit för att träffa sina kusiner och gå på konserten.

 

Låtskatten är stor, och Lena Ph som kliver på i glittriga, högklackade skor, svarta skinnbyxor och vit kavaj,
inleder med nyutgivna Gråt inga tårar. Hon backas upp av ett sexmannaband och en visuellt vacker scen.
Men i centrum står hon. Känslan genom konserten, från känslosamma bilder på barnen, mellansnack om
separationer, humoristiska kommentarer om singelliv och tidigare fadäser, till nutiden och den hon är och
vill vara, är genuin. Det känns som om det här är Lenas egotripp.

Vi är med henne i varje vändning, 

sjunger med i Det gör ont, hejar på och fyller i hennes efternamn i låten Lena Anthem.

Hon har publiken i sin hand och sig själv – en kvinna i kontroll. Det gillar vi i Norrköping och hoppas verkligen hon har ett leende på läpparna efter konserten.

Källa

Folkbladet.se: Personlig och proffsig

MUSIK Proffsiga Lena Ph bjöd på hits och skratt i fullsatt Louis De Geer. Hon vågar också blotta sig och vara personlig. Men allt känns lite för kalkylerat och välregisserat.

Många förknippar nog Lena Ph med en höftvickande schlagerdiva som sjunger att hon har ooont.

Men i showen ”Jag är ingen älskling” tar hon själv plats vid flygeln. Hon inleder med P4-hitten ”Gråt inga tårar” och några låtar från senaste albumet, där hon bjuder på mer innerlighet och svärta än tidigare.

Allt startar ganska försiktigt. Men konserten blir show med ordentligt publikfäste när Lena Ph en stund senare kastar ut hits som ”Delirium” och ”Lena Anthem”.

Publiken får också en glimt av tillvaron bakom kändisfasaden. Lena Ph berättar hur det är att mötas av kvällstidningarnas skrikande löpsedlar om kärlekskris och tillkämpat le åt kassörskan i mataffären. Om att gråta i logen och tvingas ta sig samman.

Lena Ph är ett scenproffs som levererar fullt ut och ger publiken vad den vill ha. Men känslan man får är att hon ger publiken en bit av henne för att konceptet kräver det, även om uppriktigheten skaver innerst inne. Mellansnacket, särskilt i dialogen med en av musikerna som tycks medverka lite motvilligt, känns lite för kalkylerat och regisserat.

Bäst är hon som den där goa divan med en stor dos självironi. Få artister vågar som Lena Philipsson sjunga om sig själv i tredje person, spela på sin sexighet och ha en jätteskylt med sitt förnamn i versaler. Det är en ganska befriande drift med uppblåsata artistegon.

Hon visar prov på sin humor när hon skojar med exen ­– och om att lära känna en ny penis. Rolig är också hennnes 2.0-version av ”Teach me tiger”. Ni kanske minns tv-inslaget på Jacobs stege från slutet av 80-talet? (Du hittar ett klipp här) Lena Ph hade valts till Sveriges sexigaste kvinna och Sven Wollter till den manliga motsvarigheten. Hon fick åla och sjunga på ett tigerskinn framför författaren ­– som satt med en bok i en fåtölj! I showen vänder hon på rollerna – och en halvnaken man kommer in på scenen. Publikfriande, och kul.

Showen må heta ”Jag är ingen älskling”. Men i De Geerhalllen gäller motsatsen. Hon är allas älskling och publiken dansar i neon ut i duggregnet.


sydsvenskan.se Lena Ph vinner publiken med humor

 
 
 

Ett helt fullsatt Slagthuset är första destination för Lena Philipssons Sverigeturné med showen ”Jag är ingen älskling”, namngiven efter hennes senaste album.
En tonartshöjning. Ett klädbyte. Otaliga gapskratt. Och en röd ros som långsamt förvandlas till aska.
Så skulle man kunna sammanfatta kvällen. Eller som att en romantiker gör ett bokslut över sitt liv för att
lära sig och kunna gå vidare. Sexmannabandet gör entré mot svartvita filmklipp av kyssande par och
romantiskt pianoklinkande. Ni vet, sådär som filmerna brukar sluta.

Lamporna tänds och sen kommer Lena in på scenen. Femtio har hon hunnit bli.
Hon slog igenom, som tjugoåring i Melodifestivalen. Året därefter utnämndes hon till Sveriges sexigaste
kvinna. Sådana utnämningar känns daterade. Men det har satt sina spår att vara en artist som är
beroende av sitt utseende. Ännu mer att vara så beroende av själva kändisskapet.

 

”Om jag blir gammal och ful nån dag, säg är du kvar?”, frågar hon i första låten när hon satt sig ner, bekvämt bakom den svarta flygeln. Kanske handlar texten om någon av de män hon dejtat. Mer troligt är att den riktar sig till oss i publiken.
Det råder inget tvivel om att det finns ett intresse för hennes liv och de reflektioner hon, både i mellansnack och i texter, väljer att delge. Det märks inte minst när hon spelar sina nyare låtar, som inte hunnit sätta så stora avtryck. Publiken spetsar öronen, för att inte missa ett enda ord. Samtidigt poängterar hon hur ont det gör att se skrikande rubriker om sitt kärleksliv när man ska handla mat.
Hon och bandet, med respektingivande veteranen Niklas Gabrielsson som kapellmästare, bjuder på samtliga
egenkomponerade låtar från senaste albumet. De flesta av dem går i discostil, några bär med sig inspiration från tidigare samarbetspartnern Orup.

När det är dags för de lite äldre hitlåtarna lämnar hon pianot och tar rollen som schlagerdrottning. Det är då de största jublen kommer.
”Det känns som att ni älskar mig”, säger hon plötsligt.
Någonting får mig att tro att det inte är inrepeterat.

 


Det är inte bara Philipssons slutsatser om livet och kärleken som resonerar med publiken. Även hennes humor, ofta av lätt sexuell karaktär, gör succé. Om jag ska vara ärlig har jag aldrig hört en publik som skrattar så mycket.
Finast och mest dynamisk är hennes röst i ”Teach me Tiger”. Den framförs i version 2.0 med en avklädd man som tar den åmande rollen hon själv tilldelades i SVT:s Jacobs Stege när hon blivit Sveriges sexigaste kvinna, mot Sven Wollter, som blev sexigaste man samma år. I den uppdaterade versionen tar hon Wollters roll, pöser i en fåtölj och röker pipa för att avsluta med att allvarsamt läsa dikten ”Säg till om jag stör”, precis som Wollter gjorde.

 

”Adjö farväl”, snarlik Cat Stevens ”Father and son” är den perfekta avslutningslåten. Den summerar både kvällen och Philipssons liv fram tills nu.

Källa


Nu finns Lena Ph:s "My Name" platta på Spotify

 
 
Det tog många år, men nu finns den äntligen på Spotify, Lena Philipssons största album succé "My Name" från 1989
 

LoPhus
My Name
Standing in My Rain
Together We're Alone
Only You (Can Move Me Like You Do)
Blue Jeans
LooPHus
Why (så lätt kommer du inte undan)
Strong Man
Taking-Care Day
Taboo Taboo
How Does it Feel
Leave a Light (Tänd ett ljus)


Lena PH tillbaka till Göteborg & Rondo för Show 2017

 
 
Lena Philipssons show ”Jag är ingen älskling” kommer till Göteborg i slutet av januari nästa år. Den genuina och kärleksfulla föreställningen, som höjts till skyarna i media, går från succé på Cirkus i våras och en omfattande Sverigeturné under hösten, vidare till en fast scen igen. Premiären på Rondo sker den 26 januari 2017, biljetterna släpps på fredag den 14 oktober kl 9:00.

Showen "Jag är ingen älskling” är ännu en stor framgång för Lena Philipsson. "Jag är ingen älskling" får 5 av 5 i betyg av Aftonbladet som skriver att det är "det bästa hon har gjort". Expressen menar att "hon har varit lika underhållande förut, men aldrig lika personlig" och ger 4 av 5 i betyg. 

Den 10 september började den 21 städer långa turnén där Göteborg inte fanns med på listan. Senare samma månad belönades Lena Philipsson med ”Lisebergsapplåden”, en prestigefylld utmärkelse som varje år delas ut ”till någon som gjort Sverige gladare” – så kärleken till Göteborg är härmed besvarad i och med flytten till Rondo. Biljetterna släpps på fredag den 14 oktober kl 9:00.

– "I'm back! Det ska bli så kul att spela i Göteborg igen och jag hoppas publiken är redo för en show som är mer personlig och mer nyanserad än någonsin" säger Lena Philipsson. 

”Jag är ingen älskling” har regisserats av Emma Bucht ("En man som heter Ove", "Treater”, "Bröderna Luuk") och Helena Dillén (Grammis, Polarprisgalan, P3 Guld) har gjort scenografin.

Pressröster om ”Jag är ingen älskling”"Det bästa Lena Philipsson har gjort"
/Aftonbladet, betyg 5 av 5

"Hon har varit lika underhållande förut, men aldrig lika personlig"
/Expressen, betyg 4 av 5

"SOM jag älskar denna kvinna. Smålands Madonna!”
/Nöjesguidens krönikör Frans Strandberg

"Publiken älskar henne, tydligt och ljudligt"
/Corren, betyg 4 av 5

"Att motsvara så höga förväntningar – kanske rentav överträffa dem – är inte dåligt"
/Motala & Vadstena tidning

” Härligt, elegant och proffsigt"
/Länstidningen Östersund
Källa
Läs även mer på GP

RSS 2.0
".