Kungen av Sofiero heter Orup

Konsert. Men kungen heter Orup. Han må se ut som han gjorde på 80-talet, låta som då, men det är därför vi är här. Vi vill känna igen. Det är "Magaluf", "Stockholm" och "Jag blir hellre jagad av vargar". Trots att han satsar på säkra kort, låter bli att spela personliga favoriten "Vid min faders grav", kan jag inte låta bli att beundra snubben. Vi snackar popkänsla och låtsmed av rang. Sen lyckas han dessutom se oförskämt cool ut när han gömmer sig bakom en halvakustisk Gibson vid de tillfällen Lena står längst fram på scenen.


Jodå, hon är lite snyggare än Orup, men det är den sistnämnda som är hjärnan bakom de häftigaste låtarna, "Lena Anthem" och "Det gör ont". Visst, det blir lite väl förväntat när hit efter hit anfaller den gungande Sofiero-publiken, men samtidigt väldigt effektivt. Här finns baguetter för hela publiken. Alla generationer.

Tonårsflickorna får sitt när "uppvärmaren" Måns Zelmerlöw skakar på sina höfter och bedyrar att "det här är den bästa publiken på hela turnén" och att det är så fint att vara "himma igen". I Skåne. Ja, det är på gränsen till smörigt, men vem har hjärta att stå emot charmknutten "Mums-Mums"? Okej, kanske jag och mina medelålders kombattanter av det manliga könet, men knappast nämnda tonårstjejer och deras mödrar.

Och i publiken ser jag män, som absolut hade velat vara den där som Lena sjunger om i "Kärleken är evig". Jag vet inte vad hon själv anser om saken, men faktum är att hon fortfarande är lika mycket sexsymbol som sångerska.

Men, som skrivet, för mig är det Orup som är kvällens behållning. Det känns som det är han som bestämt att det ska vara två trummisar, att Blondie ska spelas i PA-systemet innan det drar igång och att Johnny Cash ska sjunga "Ring of fire" när vi går hem.


Ja, det spelar roll att jag hör att både jag och Orup haft väggarna tapetserade med Sweet- och T Rex-affischer. Ni kanske trodde att det här var folkligt och schlager? Jovisst, men tack vare de där gemensamma affischrötterna tyckte även jag att det var ganska kul. Källa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0