Lena Philipsson snackar med Berwaldhallens programtidning

Lena Ph

I decennier har Lena Philipsson uppträtt med sina poppiga
schlagerlåtar. I oktober uppträder Sveriges egen Kylie Minogue
tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester i Berwaldhallen.
I september pratade vi med Lena om after-ski, hennes förhållande
till musik och experimentlusta.

Lena Philipsson har stått i
rampljuset länge. Som
16-åring vann hon talangtävling
vilket ledde till att hon fick
spela in sin första singel. Det stora genombrottet
kom efter en andra plats i Melodifestivalen
1986. Lena blev snart ”hon-somsyr-
sina egna kläder” och började turnera
runt om i Sverige. Hon fick skivkontrakt på
Bert Karlssons skivbolag och toppade snart
listorna med låtar som Kärleken är evig och
Dansa i neon.

Karriären ångade på med
albumet A Woman Gotta Do What a
Woman Gotta Do
som gav henne en egen
show på Hamburgerbörs. Hon utsågs till
Sveriges sexigaste kvinna flera gånger och
satte upp nya shower som drog storpublik.
2004 greppade hon mikrofonstativet och
vann Melodifestivalen med Det gör ont.

Nu står Lena på Berwaldhallens scen. Tillsammans
med Sveriges Radios Symfoniorkester
och under Hans Eks ledning ger hon tre
konserter i slutet av oktober. Hon har
lyckats med konststycket att kallas både för
schlagerdrottning och popdrottning – men
nu väntar alltså en symfoniorkester.

Kärleken är evig med stråkar - hur kommer
det att låta?

- Skratt. Ja, vi får väl se! Vi är mitt uppe i
att bestämma vad det här ska bli och jag
måste säga att det är ett väldigt spännande
projekt. Jag kliver ju in i symfoniorkesterns
värld och de kliver in i min värld. Så vi får
se hur det här utvecklar sig. Men det känns
oerhört roligt! Det är inte spikat vilka låtar
vi ska köra än, men jag ser mycket fram
emot att få förändra låtar man känner igen
till något annat.

Vad kan besökarna förvänta sig?
– Det kommer både bli låtar som de flesta
nog känner igen men även låtar som jag
vanligtvis inte brukar sjunga. Jag vill gärna
plocka upp gamla låtar ur min repertoar till
föreställningen också. Jag tror inte att alla
i publiken nödvändigtvis känner igen dem
men det är låtar som jag tycker att det ska
bli väldigt roligt att få sjunga igen.

Det här är ett ganska annorlunda samarbete,
vad tycker du har varit roligast i
projektet?

– Det har funnits en experimentlusta i det
här projektet som jag tycker känns väldigt
bra De har var väldigt kul att arbeta med
Hans Ek. Hans är fantastiskt duktig och det
känns som att vi gillar samma saker. Sen
gillar Hans att experimentera också så det
ska bli oerhört kul.

Om Lena vill experimentera med sina
låtar under föreställningen i Berwaldhallen
har hon mycket att välja mellan. Hennes
tidigaste låtar är 80 tals-popiga schlagerhits.
Senare går hon mot soulpophållet.
Men där finns också ballader och duetter.
På sitt senaste album går Lena musikaliskt
i en riktning mot electrosyntpop-disco på
högvarv med blinkande dansgolv. Lena kan
vandra runt och utforska sin egen repertoar
som ”Alice i underlandet” om hon vill.

På vilket sätt vill du experimentera?
– Jag är ju mest ute och sjunger och är
”after-ski”, det är alltid full volym och fullt
ställ. Men i en lokal som Berwaldhallen
känns det som att man kan få vara lite mer
nyanserad. Eller finstämd om man skulle
vilja vara det. Det är också ett tillfälle att få
sjunga låtar som jag vanligtvis inte sjunger.

Hur ser du på genres? När du gick ut
med att du egentligen inte tycker om
att lyssna på schlager blev det ett himla
hallå. Och nu ska du samarbeta med en
symfoniorkester...

– Jag är musikintresserad och bryr mig inte
så mycket om genres egentligen. Jag har
mer valt människor som jag vill jobba med
än vad jag har valt musik. Men jag tycker att
jag har kunnat skapa någonting eget i det i
alla fall. Jag gillar olika typer av musik men
sen är jag ju också intresserad av att kunna
forma ett framträdande.

Ett musikaliskt sommarprat
Viljan att få skapa sitt eget framträdande
går som en röd tråd genom Lenas karriär.
Lena är inte den artist som gjort flest turnéer
i Sverige. Men showtävlingen vinner
hon lätt. Agent 006. Lena Philipsson Show.
Lena+Orup. Kritikerrosade shower nästan
allihop. Det har varit shower som ofta varit
både musikaliska och visuella där sången
ofta har blandats med dans och humor.

Jag läste i en intervju där du sa just det
att du drivs lika mycket av att vara med
bakom och skapa en show som av att
stå på scenen. Då sa att du att ditt liv är
lite som roliga timmen... Har det här varit
roliga timmen?

– Roliga timmen med ett stråk av allvar! Nu
är vi igång med det roliga arbetet att skapa
hela föreställningen. Men sen gäller det att
leverera också.

Hur skulle du vilja beskriva showen du
ska göra med Sveriges Radios symfoniorkester?

– Ja… vi ska inte avslöja för mycket nu.
Men jag tänker att i den här föreställningen
blir det en större blandning av musikstilar
än vad det vanligtvis brukar bli. Det är mer
varierat och det känns väldigt kul eftersom
jag gjort mycket schlager och pop tidigare.
Jag kommer att göra många tillbakablickar
i föreställningen och även framföra andra
artisters låtar...
– Jag har faktiskt tänkt att det här blir lite
som ett sommarpratsprogram för mig! Fast
med mer musik förstås. Det är känslan för
mig i den här föreställningen.

Av Åsa Lovén, källa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0