DN: Lena Philipsson vill bli konst-igare

lena

lena ph

Jag är inte intresserad av att göra en traditionell föreställning. Jag vill göra något nytt och annorlunda och började fundera på om det fanns några roliga människor med andra oväntade infall och idéer än de jag vanligtvis jobbar med. Då kom jag att tänka på Ernst. Han har gjort en massa konstiga grejer! Men jag behövde även någon som kunde hålla på med dans och koreografi, och då dök idén med Fredrik Rydman upp, säger Lena Philipsson.

Ernst Billgren nappade direkt.

– Jag tyckte att det lät kul. Jag har tidigare jobbat med Lena i ett av mina filmprojekt och vet att hon är mentalt rörlig. Det är uppfriskande med en person som vågar ta språnget, säger han och lutar sig tillbaka i fåtöljen i den rymliga ateljén i Vasastan.

Det är här planerna på den gemensamma föreställningen har vuxit fram. Ernst Billgrens roll har framför allt varit att vräka ur sig idéer.

– De flesta har varit ogenomförbara. Lena och Fredrik fångar upp de idéer som går att göra något av. Det är ju de som har erfarenhet och vet vad som fungerar i sammanhanget. Två timmar obegripligheter fungerar kanske i min bransch, men inte i en krogshow. Det ska ju inte vara en performance, det ska vara en show, fast med annorlunda bilder och sammanställningar, säger Ernst Billgren.

Tanken är att den ska kretsa kring Lenas drömmar, både i den meningen att det är hennes drömshow och att de olika delarna hänger ihop med samma underliga logik som i en dröm. Flygande pingisspelare, månlandningar, stiliga muskulösa män och flourtanter är några av inslagen som diskuteras.

– Och så blir det en del djur och ovanligt mycket sport för att vara en krogshow, säger Ernst Billgren.

–Kanske, tillägger Lena och skrattar. Vi har material till 24 shower och ska få ihop det till en. Det är det som är så roligt med att jobba med Ernst. Den stora utmaningen är att få känslan av överraskning och fräschör, samtidigt som det är begripligt och njutbart. Det måste ju passa ihop med musiken också.

– Jag tycker att det är kul om det blir lite stökigt och inte så prydligt. Det ska vara mycket fest och glam. Helst vill jag att folk ska få lust att gå ut och festa efter att ha sett showen, fortsätter hon.

Musikaliskt blir det en blandning av gamla hits i ny tappning, covers och nytt material från Lena Philipssons nya album, som även det ska lanseras i höst. Redan i februari släpptes den första singeln ”Idiot” som framfördes på Melodifestivalen i Linköping. Låten är skriven och inspelad av Magnus Lidehäll som även har skrivit material till Kylie Minouges senaste album.

– Resten av skivan är långt ifrån klar. Jag kommer att jobba ihop med många olika personer men vilka det blir kan jag inte säga i dagsläget, säger Lena Philipsson.

Ernst Billgren har också mycket på gång. Just nu håller han på att färdigställa ett verk till Venedigbiennalen och är dessutom aktuell med två nya böcker ut. En av dem är en uppföljare till den uppmärksammade boken ”Vad är konst?”.

Vad får du som konstnär ut av att samarbeta med Lena Philipsson?

– Jag är väldigt intresserad av att förflytta mig utanför min vanliga bekvämlighetszon. Jag har gjort teater och filmregi, men en krogshow är så långt ifrån min bransch man kan komma. När man hamnar i nya situationer blir man obekväm och det rör om lite i grytan. Ur det kommer en massa idéer som inspirerar mig i arbetet med mina egna böcker och målningar.
Källa: Dagens Nyheter

Kommentarer
Postat av: Frida

Hej,



Kul med ny en show, då vet jag att det blir en tripp till Stockholm till hösten för mig och mina vänner:)Här kommer kanske en dum fråga, men jag blev helt såld på den kjolen du Lena har på dig på bilden i Göteborgs posten i mitten av mars tror jag det var. Artikeln är just om den nya showen. Jag skulle bli jätte glad om jag fick lite info om kjolen, om du sytt den själv så var finns tyget !!!



Lycka till med nya showen !!

2011-03-27 @ 16:35:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0