Kattis möter Lena Philipsson...

lena ph

För 25 år sedan satt en 20-årig tjej på Vetlanda stadsbyggnadskontor och gjorde planritningar. Med några talangjaktsvinster i ryggen visste hon att hon kunde sjunga – men att talangen skulle leda till vinst i Melodifestivalen, programledarjobb, guldskivor, utsålda krogshower och en alldeles speciell plats i svenska folkets hjärta, anade hon nog inte. Eller gjorde hon det? Med Lena Philipsson kan man aldrig veta. Sedan genombrottet 1986 har hon tigit som en mussla om allt som rör det privata, oavsett om det handlat om livsfilosofi, barnuppfostran eller gamla och nya kärlekar.

Tidningar får spekulera hur mycket de vill – musikvärldens Mona Lisa tiger som muren. Och kanske är det en av hemligheterna bakom en lång och lyckad karriär? När jag träffar Lena på Berns salonger i Stockholm är hon mitt uppe i repetitionerna av Min drömshow på Circus som har premiär den 29 september. En jubileumsföreställning där hon har tagit hjälp av Fredrik Rydman från dansgruppen Bounce och konstnären Ernst Billgren.


En jubileumsshow efter 25 år i branschen hur känns det?

– Väldigt roligt, och lite läskigt också förstås. Vi har inte börjat repetera än men jag har haft en massa möten med Ernst Billgren och vissa saker börjar ta form.


Det känns ganska otippat att du ska göra show med Ernst Billgren. Hur kommer det sig?

– Jag kände att jag behövde någon som är kreativ och som jag kan bolla med. Ernst är, som du säger, kanske inte någon man i första hand tänker på i sådana här sammanhang och det kanske är just därför jag blev så glad över att han ville medverka. Jag vet att han är pigg på att prova nya saker och jag inspireras av att höra honom resonera på ett sätt som jag inte är van vid när man sätter ihop en show.


Kommer man att lära känna dig bättre i den här showen?

– Nja, det vet jag inte. Men jag vill att den ska kännas kul och inte så präktig. Jag är ganska prydlig och präktig även om jag blivit mindre sådan med åren. Men jag kommer nog att kännas lite modigare med en scen mitt på golvet nära publiken.


Vad menar du med att du är prydlig?

– Jag är en typisk duktig flicka. Visst sticker jag ut ibland, men jag har alltid sett till att sköta mig, komma i tid och göra det som förväntas av mig. Jag är inte någon skandaltjej precis…

Läs hela intervjun i nya numret av Kattis & Co som finns i butik från den 19 maj. Källa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0