Lena Ph tuffar till sig

lena ph

25 år har gått och Lena Philipsson drar fortfarande fulla hus med sina pop- och schlagerdängor. Nu släpper hon ett nytt album.
– Jag tänker förfest, kommenterar hon skivan.

I dag släpps Lena Philipssons nya album Världen snurrar.
– Jag skulle beskriva den som ett äventyr för lilla Lena i en musikvärld som hon inte befunnit sig innan, säger artisten själv.

På skivan har oväntade samarbetsparters bjudits in att medverka. Mange Schmidt står med som låtskrivare till inte mindre än tre spår. Andra kända namn är Veronica Maggio, Christian och Vanessa Falk och Marcus Krunegård. Nästan alla som Lena arbetat med på Världen snurrar är nya arbetskamrater.
– Det här är inte min planhalva men det är kul att jobba med en ny kategori, förklarar hon.
Helt oigenkännlig är Lena Philipsson dock inte på nya skivan.
– Nej, avskräckande är den inte, det är inte så annorlunda. Jag skulle vilja säga att den innehåller ganska dansanta låtar.

På magasinet QX årliga gala, som gick i förra veckan, var Lena nominerad i kategorin årets scen för Min drömshow. Den har gått på Cirkus i Stockholm under hösten med anledning av hennes 25 år som artist. Även tv-programmet Så mycket bättre, där Lena medverkat, var nominerat i kategorin årets TV-program – och tog hem segern.
– Jätteroligt, tycker Lena.
Två låtar som hon tolkat i programmet finns med på den nya skivan, Timbuktus The botten is nådd och Lahles Live tomorrow. Den sistnämnda är också det enda spåret på engelska.
– Att sjunga på svenska är det mest naturliga för mig. Jag har ju inte gjort skivor på engelska sedan 1993, säger Lena.

Hennes personliga favoriter på den nya skivan är Du följer väl med och den som albumet fått sitt namn av, Världen snurrar. Kollagen på omslaget och inuti står hon själv för.
Härnäst väntar jobb med lansering av det nya albumet och förberedelser inför nystarten av Min drömshow, som flyttar till Rondo i höst. Hur skivan kommer att mottas av fansen har Lena svårt att uttala sig om.
– Men en bra låt är alltid en bra låt, slår hon fast.

Hon menar att alla blir äldre och förändras. I musikbranschen är det särskilt viktigt att hänga med och att ständigt utvecklas.
– Det låter löjligt att säga, för alla ska vara tuffa i dag, men den här skivan är lite tuffare, säger Lena Philipsson.

Källa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0