Aftonbladet: Nu ska Ph hemsöka Sverige

 
Från schlagerdrottning till ett gammalt spöke.

Nu tar Lena Philipsson för första gången sig an musikalscenen – men det var inte utan viss ­tvekan.

– Det var superläskigt när jag klev in här första dagen, säger Lena Ph



Lena Philipsson, 47, är en av landets mest slipade schlagerdrottningar – men på en musikalscen har hon aldrig tidigare stått.

På vad som för många förknippas som olycksdagen, i dag, fre­dagen den 13 september 2013, gör hon sin premi­är som musikalartist i "Spök" på Cirkus i Stockholm.

– För mig som aldrig någonsin gjort det här tidigare är det verkligen en utmaning att spela en roll och ­läsa repliker, säger Lena Philipsson.

I musikalen spelar hon det arga och stränga spöket Giljotina.

– Ja, de säger att de har type-castat oss, säger Lena skämtsamt och fortsätter

– Jag har nog fallenhet för att spela min roll.
"Suck, nu börjar det"

Och regissören Pernilla Skifs håller med.

– Lena är klockren för r­ollen. Även om hon inte spelat teater tidigare så är hon en naturbegåvning, ­säger hon.

Flera gånger ­tidigare har Lena tackat nej till att medverka i just musikaler.

– Jag har ju pratat på scenen och ibland varit med i en sketch tidigare. Men att ta på sig en kostym, klä ut sig till någon annan och spela en roll, det är n­ågot helt nytt, säger Lena Philipsson.

Så hur var det i början?

– Jag tyckte att det var s­uperläskigt när jag klev in här första dagen och vi skulle börja repetera, då var det "suck, nu börjar det".
"Nu är det skönt"

Hon berättar att hon inte hade någon aning om hur hon skulle läsa sina repliker.

– Jag tvekade om jag skulle tacka ja och tänkte "fixar jag detta?". Jag tycker att det är kul att utmana mig själv lite men jag ville ju i­nte att ensemblen skulle tänka "Lena, hon är ju jätte­dålig", det hade ju varit förfärligt.

Men hittills har allt flutit på och den stundande premiären – trots olycksdatumet– verkar inte oroa sångerskan.

– Nu är det ganska skönt att inte behöva vara med och bestämma i pjäsen utan bara behöva koncentrera sig på vad jag ska göra.
Tvekar till mer

Så hur känner du nu, är musikaler något du skulle vilja g­öra igen även efter "Spök"?

– Svårt att s­äga ännu, vi vet inte hur det gick. Så jag l­ämnar den frågan öppen.
Källa
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0