Lena PH vill beröra i sin nya show

 
 
Aftonbladet:

Lena PH vill beröra i sin nya show

Lena Philipsson har gjort många shower förr, men ingen som den nya.
Efter 30 år som artist är hon redo att skala av och öppna upp.
– Jag brukar mest vara rolig på scenen, men jag är nyfiken på att våga prata om sånt som inte är helt lätt i livet.

Lena Philipsson, 49, har varit i artist i ungefär 30 år. När hon var färsk på turné brukade hon knappt prata mellan låtarna. Men med åren har det blivit en mer naturlig del av konserterna – rent av ett behov.

”Har öppnat mig”
När hon sätter upp en ny show på Cirkus nya scen i februari känns allt ganska nytt för artisten. Hon ska bjuda på en mer nära, djup och avskalad show utan dans och fjädrar.
– Jag har öppnat upp mig lite grann, tror jag. Det går lite hand i hand med nya skivan, som har personliga texter, relationstexter, både glättigt och djupare, säger Lena PH och fortsätter:
– Jag är ganska redo för det, på ett sätt som jag inte var för tio år sedan. Ju äldre man blir, desto mer trygg blir man i sig själv.


Mindre spex
Men det blir ingen tråkig, för lugn föreställning, försäkrar artisten. Det kommer bli ”drag och ös” med ett liveband på scenen.
Men hon har inte massor av spex att gömma sig bakom, utan kommer sitta mycket vid pianot och spela själv. Hon vill visa mer av både musikern och personen Lena Philipsson.

 

Vill beröra publiken
”Dansa i neon”-sångerskan hoppas att hennes vanliga publik ska komma och känna att det får en ny sida av henne, precis som hon själv känner.
– Det vore härligt om det känns som att man gör det tillsammans med publiken, som att vi är kompisar. Jag vill att det ska vara kul, ärligt och att man ska bli lite känslomässigt berörd.

 

Hur mycket ståuppare?
Manuset till den nya showen skriver Lena PH själv. Men i vissa fall kommer hon att bolla det med personer i sin omgivning.
– Om jag vill berätta nåt, är det klart att det räcker. Sen om man vill ha en punch line för att folk ska skratta massor… Jag vet inte hur mycket ståuppare jag är. Men tanken är att jag ska skriva allt själv.
Premiären för Lena Philipssons nya show hålls den 3 februari på Cirkus nya scen i Stockholm. Hennes nya album ”Jag är ingen älskling” släpps denna fredag.

 

”Kommer bli historiskt”
Snart syns artisten dessutom på galan ”Hela Sverige skramlar” i Globen – som bland annat sänds i Aftonbladet TV.
Där kommer hon sjunga ihop med andra artister, för att tjäna ihop pengar som ska hjälpa flyktingar, genom FN:s flyktingorgan UNHCR.
– Vi kommer bilda konstellationer, för det finns inte tid för varje artist att sjunga en sololåt. Vi hoppas att det samlas in en väldigt massa pengar! Det kommer bli historiskt.

TT: Lena Philipsson gör ny krogshow

I veckan släpper Lena Philipsson skivan "Jag är ingen älskling". För första gången på flera år har hon skrivit låtarna själv och resultatet är retrodoftande och personligt.

— Jag kände att det var dags att uppfinna mig själv på nytt. Jag har gjort på samma sätt i en massa år och jag ville bryta mot det . Det var länge sedan jag skrev egna låtar, jag kände att jag ville göra det nu och ta det i en annan riktning, säger Lena Philipsson.

De senaste tio åren har hon framför allt jobbat tillsammans med Orup. Lena Philipsson beskriver deras samarbete som "fantastiskt" men förklarar att hon nu ville visa upp en annan sida.

— Det blir lite mer tyngd och mer genuin känsla när man skriver låtar och texter själv. Jag skriver inte musik efter någon trend utan jag gör låtarna som jag vill ha dem, jag gör min grej och står för det. Det var också något som lockade, säger hon.

Scenen är också något som lockar — redan nu är det klart att "Jag är ingen älskling" ska ligga till grund för en krogshow på Cirkus Skandiascenen i Stockholm. Premiären är planerad till den 3 februari nästa år.

— Showen kommer också att heta "Jag är ingen älskling". Jag kommer att spela mycket piano och spela med ett band. Men jag ska inte ha med några dansare utan det blir mer fokus på sväng, ös, musik och prat, säger Lena Philipsson.

Hon har gjort en hel del krogshower genom åren, både som soloartist och tillsammans med Orup, men även showmässigt bryter hon mönstret då hon den här gången väljer att skala ner det hela.

— Jag har gjort shower som har varit ganska spektakulära där det har hänt extremt mycket, klädbyten, trapetser och dansare. Så för mig blir det både spännande och nervöst, pallar jag att sitta still så mycket? Det blir en utmaning för mig också, säger Lena Philipsson.

Vad är det som lockar med att göra en show i stället för att bara ge sig ut på turné?

— Det har ju varit sjukt mycket turnéer också, jag har säkert betat av Sverige 25 gånger. Men det som är roligt med show är att man får göra precis allt, man kan göra en sketch och bygga upp scenerier som inte är praktiskt och tekniskt möjligt på turné. Jag gillar att göra allt möjligt, jag är bra på det, och det får jag utlopp för när jag gör en sådan här typ av föreställning.

Se klipp här (GP.se)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0