Orup hyllar Lena PH

 
Expressen:
 

På torsdagen fyllde Orup 60 år, vilket firades med ett enormt födelsedagskalas i ett utsålt Globen i Stockholm. Runt 12 000 personer är på plats för att fira – och precis som utlovat dök även gästartister upp.

LÄS MER: Lena Philipssons gåtfulla förvandling

Orup berättar om familjens firande
En av dem var den folkkära artisten Lena Philipsson som gjorde storstilad entré på scenen – genom att krama, pussa och gratta Orup.

– Har du haft en bra födelsedag?, frågar Philipsson.

– Ja, den har varit bra. Jag blev väckt av familjen i morse, eller rättare sagt några i familjen. Det var minstingen och min fru, berättar Orup, som förklarar att alla barn inte kunde närvara.

– Då är det ju tur att du har så många barn, så att något alltid kan ställa upp!, säger Philipsson.

Därefter berättar Orup att han och hustrun ska åka till Skottlands huvudstad Edinburgh på torsdag.

– Vi ska dricka whisky, förklarar han.

 

Orup och Lena Philipssons starka duetter
Sedan framför duon klassikerna ”På gatan där jag bor” och ”Det gör ont”.

Orup säger att han hade glömt bort hur bra hon är. Lena Philipsson kontrar direkt:

– Va, glömmer du bort mig? Herregud!, utbrister hon skämtsamt.

Därefter framför duon ”Min mor sa till mig” till publikens stora förtjusning.

När det är dags för Lena Philipsson att lämna scenen blir Orup märkbart berörd.

– Lena Magdalena Philipsson. Vad säger man? Herre jösses!

 

Aftonbladet:

 

Lena Philipsson behöver ingen presentation och tar nästan över showen i tre nummer och naturligtvis är GES en av huvudattraktionerna.

Glenmark, Eriksson och Strömstedt är på gång, laddade och tända. Men där är det svårare att dela publikens kollektiva halleluja.

GES kommer alltid att vara en påminnelse om att vi lever i ett Papphammar-land. Varje gång de sjunger ”När vi gräver guld i USA” måste samma tröttsamma fråga om det där VM-bronset i fotboll 1994 ställas igen:

Var det värt det?

Orup har dock tillräckligt många andra låtar och evergreens som ingen kan ta ifrån honom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0