Svd/TT: Lena Ph: "Det var en jobbig sommar"

 
 

Lena Philipsson ger sig ut på vägarna med korsord och sudoku i bagaget. Efter alla år med turnerandet är hon lite kluven till att spela på sommaren.

 

– Osäkerheten med vädret, den tycker jag inte om. Det är inte kul för någon om det regnar, säger hon till TT.

Utöver det tycker Lena Philipsson inte att det är någon större skillnad på att vara ute och spela på sommaren jämfört med resten av året.

– Publiken är egentligen densamma, just stadsfestivaler har ju en blandad publik, det är inte bara min publik som är där. Så jag tänker nog lite på det, att det ska vara representativt för mig men ändå funka för dem som tror att de inte är intresserade, säger han.

TT: Finns det någon låt som du alltid kör?

 

– Ja, det finns ju några låtar som man förknippar mig mest med. Av dem kör jag alltid just nu "Det gör ont". Sedan kanske jag inte kör alla de andra, men "Det gör ont", "Dansa i neon" och "Kärleken är evig" är vanligt förekommande.

TT: Vilket är ditt bästa turnéminne?

 

– Hm, du inser att jag har hållit på i 32 år? Jag har ju gjort mycket shower där man är på en fast scen och spelar och så har jag ju gjort en massa konstiga grejer, Rocktåget och grejer där det har varit jättemycket publik... Men jag tycker nog att den senaste showen jag gjorde, jag höll på med den i två år och den var väldigt speciell för mig. Det var mer Lena än någonsin så jag måste nog säga den, den visade väldigt mycket vem jag är.

TT: Har du något riktigt dåligt turnéminne?

 

– Jag minns en riktigt risig turné, 1994 måste det ha varit. Det var en turné jag inte skulle ha gjort. Jag hade precis blivit mamma och stadsfesterna hade blivit ett nytt fenomen men då tyckte folkparkerna att jag skulle ut och åka, för jag var ju en stor folkparksartist. Så jag åkte ut och det funkade inte, det var dåliga recensioner och dåligt med publik. Alla var och tjoade på stadsfestivalerna och drack öl så det minns jag som en jobbig sommar.

TT: Du har väl kört på typ alla scener som finns i Sverige, men har du någon drömscen där du skulle vilja spela?

 

– Jag tänker nya utmaningar hela tiden, så jag vet ju vad jag tänker som är nästa grej för mig, men jag vet inte om jag ska avslöja det nu. Men jag tänker snarare mindre än större, så får vi se hur det går.

TT: Finns det något du alltid tar med dig när du åker ut på turné?

 

– Förutom mobilen då? Jag har ingen egen kudde med mig men jag brukar ha korsord och sudoku med mig, sitter och löser på bussen. Jag brukar antingen köpa korsordstidningar eller leta upp något i en tidning, gärna DN eller Svenskan.

TT: Vad är det sista du gör innan du kliver på scenen?

 

– Vi kör ju någon liten... ja, ramsa är synd att säga, det var väldigt kort sist, men jag och musikerna kör en kort samling där man säger något. Men det sista jag gör är att jag står och stampar och skakar på armar och ben och vill vara för mig själv. Jag bara tar in stämningen.

 

Fakta: Lena Philipsson
Maria Magdalena Filipsson, mer känd som Lena Philipsson, är 52 år och uppvuxen i Vetlanda. Slog igenom som artist 1986 då hon kom tvåa i Melodifestivalen med "Kärleken är evig". Hon hann också tävla i Melodifestivalen med "Dansa i neon" (1987) och "Om igen" (1988) innan hon till slut vann tävlingen 2004 med "Det gör ont". Har de senaste åren gjort succé med krogshowen "Jag är ingen älskling".

 

Turnéplan: 28/6 Skellefteå, 29/6 Kiruna, 30/6 Junsele, 6/7 Oskarshamn, 7/7 Örebro, 13/7 Visby, 14/7 Karlskrona, 17/7 Tvååker, 18/7 Halmstad, 21/7 Kalix, 24/7 Sälen, 25/7 Göteborg, 26/7 Norrköping, 27/7 Sunne, 10/8 Stockholm, 11/8 Gävle, 18/8 Uppsala, 24/8 Stenungsund, 25/8 Eksjö.

Källa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0