UNT.SE: Lena utlovar nytt och gammalt

 
 
 
 

Lena Philipsson gör i sommar sin första utomhusturné på tolv år. 18 augusti kommer hon till Parksnäckan i Uppsala med både nya och gamla låtar.

– Jag blev själv förvånad när det gick upp för mig att jag inte varit ute på en konsertturné sedan sommaren 2006, säger Lena Philipsson.

Hon ser fram mot att få möta publiken på utomhusscener, i första hand i samband med stadsfestivaler och liknande. Uppsala är ett undantag, här blir det en unik konsert en lördag i mitten av augusti.

De senaste åren har Lena Philipsson framfört sin föreställning "Jag är ingen älskling" för utsålda salonger dels på fast scen, dels på en turné som nådde Uppsalas konserthus både hösten 2016 och ett år senare. Inte mindre än 120 000 personer såg showen där Lena Philipsson även stod för manus. "Lena Philipsson blandar musikalisk mångsidighet med vardagsnära mellansnack bland glitter, pop och glamour och förmedlar riktigt underhållande lördagsmys", skrev UNT:s recensent Susanne Sigroth-Lambe. Sista föreställningen spelades i november i fjol.

Om Lena Philipsson tvingas välja mellan shower och rena konserter så väljer hon showformatet, som hon har haft stora framgångar med genom hela karriären. Redan 1991 gjorde hon "Lena Ph Agent 006" på Hamburger börs, därefter har hon gjort och medverkat i flera uppmärksammade föreställningar.

– "Jag är ingen älskling" var ju ingen traditionella show med en massa klädbyten och nya entréer. Musiken stod i centrum och jag spelade en hel del piano och sjöng med bandet. Det var så idén om en renodlad konsertturné väcktes. Jag har också kommit i gång med låtskrivandet och har en hel del nytt material som jag vill testa på publiken, säger hon.

Sedan finns det väl ett antal äldre hits som dina fans kräver att få höra?

– Ja, det gör det förmodligen, men jag måste ju inte sjunga alla. För mig är det viktigt att få framföra nya låtar också.

Lena Philipsson avslöjar att hon senare i år kommer att släppa ny musik på skiva, fast knappast före turnén som inleds 28 juni. Först vill hon se hur de nya låtarna fungerar och hur publiken reagerar.

Nån tänkbar hitlåt?

– Det har jag ingen aning om, sånt brukar jag vara jättedålig på att förutse. Jag utgår från vad jag själv gillar, säger Lena Philipsson och kategoriserar de nya låtarna som svängiga och dansanta.

Och så var det det här med namnet. Lena Ph eller Lena Philipsson?

– Lena Ph är egentligen ett artistnamn som jag använde mig av i slutet av 80-talet och början på 90-talet. Men jag har full förståelse för att förhortningen hänger kvar eftersom den är smidig inte minst i rubriker. För mig känns Lena Ph i dag en aning pubertalt, lite som Leila K.

 

Källa

Spotitfy playlist med över 80 Lena Ph hits:

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0