Expressen: Lena PH avslöjar hemligheterna bakom omtalade ”Det gör ont”

 
 

Historien om ”Det gör ont” börjar egentligen i Melodifestivalen 2000. Regissören och koreografen Hans Marklund låg bakom den omtalade, tolv minuter långa, mellanakten där en lång rad schlagerstjärnor framförde sina hits.

 

– Lena Philipsson hade inte gjort något på väldigt länge så folk hade nog räknat bort henne. Men när hon sjöng ”Dansa i neon” lyfte taket, berättar han.

 

Marklund ville gärna jobba med Philipsson igen och lyckades efter ett år av övertalning att få henne att göra en show på Hamburger Börs i Stockholm – något som visade sig bli en stor succé. En av alla som såg föreställningen var Thomas ”Orup” Eriksson.

 

2003 var Lena Philipsson sedan gästprogramledare i Melodifestivalen och hon berättar att hon blev ”oerhört drabbad av den färgsprakande festivalyran som rådde under de nya deltävlingarna”. Det väckte ett sug att vara med i tävlingen igen.

 

Lurade SVT om låten
”Christer Björkman hade också, lämpligt nog, uppfunnit begreppet 'joker', vilket innebar att man kunde få en gräddfil rakt in i tävlingen utan att behöva gallras genom en jury”, berättar Philipsson i ett mejl till Expressen.

 

Hon uppvaktade schlagergeneralen och välkomnades snart som joker i Melodifestivalen 2004. Hon fick själv bestämma vem som skulle skriva låten och valet föll på just Orup.

Tanken var att ställa upp med ”Stopp, nej, gå härifrån” och den låttiteln anmäldes till SVT. Men när Lena Philipsson en tid senare satt hos frisören ringde Orup och berättade att han kläckt en bättre låt när han var i mataffären.

 

”Jag fnissade till under mina foliepapper i frisörstolen, och tänkte att det där var en väldigt bra titel. 'Det gör ont'”, berättar Philipsson.

SVT fick höra att låten helt enkelt bytt titel.

”Ja, vi hävdade länge att det bara var en textändring, men nej, så var inte fallet, det var helt enkelt en annan låt”, förklarar Philipsson.

 

”Sinne för dramatik”
Problemet var bara att ”Det gör ont” var en ganska släpig låt med countrykänsla. Lena Philipsson förstod inte hur hon skulle kunna göra den på Melodifestivalscenen (”behövde man sitta på en stol och vara ledsen?”).

 

– Hon tyckte att melodin var bra men funderade på hur vi skulle kunna göra en sådan låt till något som smäller. Så vi skruvade upp tempot och intensiteten och sedan tog vi bort allt som hade med country och rock att göra, berättar Anders Hansson som producerade ”Det gör ont”.

 

”Pukor och trumpeter alltså. Bombastiskt. Den långa tonen var faktiskt min idé, men jag har ju också alltid haft ett sinne för dramatik”, berättar Philipsson.

 

Hon ville att scenshowen skulle vara enkel, utan någon teknik som kunde strula:

”Alltså blev det ett stativ som man kunde jobba runt i all enkelhet. Tydligt, kontrollerat, fokuserat, och ett tillfälle för mig att visa på humor och så vidare.”

Stativet målades vitt, för att det skulle synas bättre, och hela koreografin spikades vid ett enda tillfälle. Lena Philipsson repade med Hans Marklund i 45 minuter med sina barn som uttråkad publik.

 

”Fattar att det blev kalabalik”
Då anade hon inte att dansen med mikrofonstativet skulle skapa moralpanik och otaliga rubriker om strippdans och sexshow.

 

”Jag och Hans tänkte verkligen efter för att inte koreografin skulle bli vulgär. Men som det så ofta är på Melodifestivalen, saker blåses upp, det finns alltid folk som tycker något är för mycket. Men jag blev ändå förvånad över att det kallades typ sexnummer eller något dylikt”, berättar Lena Philipsson.

 

Både hon och Hans Marklund tyckte då att koreografin var oskyldig.

– Men hon har blickarna och hon leker med sin sexighet, det blir något. När jag ser det i dag kan jag fatta att det blev kalabalik, säger Marklund.

 

Lena Philipsson vann Melodifestivalen, moralpaniken till trots, och kom femma i Eurovision. I dag är numret en odödlig del av Melodifestivalhistorien och genom åren har det parafraserats och parodierats otaliga gånger.

 

Lena Philipsson själv fick också en nytändning i karriären efter ”Det gör ont”.

 

”Låten har ju så klart betytt oerhört mycket. Inte minst var det början på ett långt och framgångsrikt samarbete med Orup”, berättar hon.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0