Expressen: Lena PH:s livsändring efter familjens flytt

 
 
 
 

När Lena Philipsson slog igenom sydde hon sina egna kläder.

Nu syr hon ihop det mesta själv – musik, manus, pressbilder, musikvideor.

Dessutom har hon bestämt sig för att ge skådespelarkarriären chans.

– Jag testar, men det är sjukt läskigt, säger Lena Philipsson till Expressen.

 

Nyligen gav Lena Philipsson ut ”Maria Magdalena”, hennes första nya låt på nästan fem år.

Singeln är skriven av henne själv, producerad tillsammans med Anders Hansson och kan ses som frukten av det kreativa ”flöde” som uppstod när barnen, Saga och Noa Månfare, flyttade hemifrån.

– Jag har fått en massa tid som jag inte hade tidigare. Jag är otroligt glad för att jag hittat den här nya inspirationen, berättar Lena.

”Maria Magdalena” är det första av åtta nya spår som ligger färdiga att ges ut. Kanske kommer nästa låt under sensommaren, med en fortsättning under hösten, funderar sångerskan.

– Det är så konstigt i dag. Är det någon som skriver album längre? Hur går det till? Det är förvirrande.., men jag tror att jag egentligen struntar i var låtarna landar. Om det är åtta låtar som hamnar på Spotify eller om det blir en cd eller vinyl spelar ingen roll.


”Det var sjukt jobbigt”
Men en sak är klar – alla kommer att få en egen video, precis som ”Maria Magdalena” – som Lena Philipsson filmade i Berlin där hennes dotter Saga bor.

Saga har varit med i klipparbetet, och höll i kameran när den vågade videon spelades in.

– Det var sjukt jobbigt att gå på stan i glitterklänning. Det tyckte vi båda, men det var bara att göra.

Samma enkla förhållningssätt har hon haft när hon tagit omslagsfoton och pressbilder.

– Det är inte superbilder med jättehög upplösning. Men i stället för femton möten med stylister eller någon fotograf där man ska försöka förmedla vad man vill göra och det blir någon slags kompromiss kände jag ’nej, jag ska köpa mig en selfiestick i stället’. Det funkar faktiskt.

 

Blev tonårsidol
Lena Philipsson är Vetlandatjejen som slog igenom med ”Kärleken är evig” 1986. Som sydde sina egna kläder och blev tonårsidol, som under en period ägde ”Tracks”-listan ungefär som Veronica Maggio regerade på Spotify 25 år senare.

2004 vann hon Melodifestivalen med ”Det gör ont”. Vid sidan om skivkarriären har hon varit programledare, låtskrivare (till bland andra Pernilla Wahlgren och Arvingarna), musikalartist och skådespelare – bland annat i julkalendern i fjol.

– Jag är nog sån att jag jobbar bäst precis utanför bekvämlighetszonen. Jag tycker att det är lite spännande att utmana mig själv lite. Det är sjukt läskigt, för jag vet inte om jag håller eller inte. I morgon kanske någon säger ’här tog det stopp, Lena’, men det gör ingenting. Jag känner att jag är beredd att kasta mig ut. Jag skulle våga ta en dramaroll. Jag tycker att det är superkul.

En hel del shower har det också blivit. Den senaste, den hyllade föreställningen ”Jag är ingen älskling”, spelades i två år.

– Det var första gången jag skrev manus helt och hållet själv. Det blev mer prat än någonsin, och roligare än någonsin. Jag fick nytt självförtroende av det.


Drabbas av tvivel ibland
LÄS MER: Lena PH:s oväntade comeback – efter karriärbytet
Självförtroende är en superkraft i artistbranschen, men en opålitlig sådan. Lena Philipsson medger att hon drabbas av tvivel ibland

- Jag har haft perioder där man är rädd för att tappa inspirationen och glöden, men nu tycker jag att jag har en massa roliga idéer... Fast det hindrar inte mig från att jag ena dagen kan tycka att jag är värdelös och tvivla på mig själv, och andra dagen tycka att jag är briljant. Det pendlar ju.

Inspirationen till att skriva musik hittar Lena i – allt möjligt. Rammstein, Justin Timberlake och Robbie Williams till exempel.

– Jag inte en aktiv lyssnare som hela tiden lyssnar på musik hemma, utan jag konsumerar musik på olika sätt. Äter jag middag hemma vill jag ha något soft, och då blir det något jazzigt. Gärna EST eller någon jazzsångerska som sjunger lite softat. Sen är jag en sådan som plötsligt kan börja dansa vid bardisken när jag hör bra housemusik eller modern hiphop och r’n’b.

 

”Väljer att inte ge upp”
Som barn var första skivköpet Sweet. Sedan följde Baccara, Boney M och favoriterna Abba. I tonåren blev det David Bowie och New Order, Stevie Wonder och Chaka Khan, Kraftwerk och Jean–Michel Jarre.

– Fast den enda så kallade husguden jag haft är Prince. Jag upptäckte honom runt 1988 och lyssnade på honom jämt. Jag var helt fascinerad av att han var så fri. Han var så jäkla musikalisk.

Lena Philipsson har över tre decennier i branschen och fyllde 53 år i början av året. Hon är mycket, men hon är inte ung och lovande längre.

– Så är det ju, men jag känner lämpligt nog att branschen håller på att förändras lite i takt med att jag åldras. Jag tror att Madonna är en sådan som får gå i bräschen.

– Jag väljer att se positivt på det. Jag väljer att inte ge upp. Det är upp till mig att göra något som känns angeläget. Jag vill inte bli blasé – då får jag ta en paus från allt. Men just nu tycker jag att det här är superkul.

 

KÄLLA


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0