Lena PH i QX magasin

 
Se artikeln här
 

LENAS SLÄPPER NYTT

LENAS ANTEHMS

OCH GÅR IGENOM SINA HITS
I fyra decennier har hon frälst oss med hits, shower, schlagers och looks. QX synade tillsammans med Lena Philipsson alla hennes mest ikoniska hits
 
Den 5 juni kommer Lena Philipssons nya album, ”Maria Magdalena”, givetvis döpt efter förra sommarens hit (och henne själv, då det står Maria Magdalena Filipsson i passet).
– Det var först diskussioner om det skulle bli en EP eller två, men fyra låtar känns… det blir bara som ett smakprov. Jag har hållit på så länge att jag har ett albumtänk och vill ha en berättelse.
Plattan är producerad av Anders Hansson, som även producerade Lenas platta efter Det gör ont-vinsten, och hon berättar att detta är en skiva på väg framåt.
 
– Förra var mer akustisk och berättande. Jag ville att detta skulle vara ett steg framåt, men inte konstruerat. Den här är en del av mig.
Alla låtar är skrivna av Lena själv och har kommit till sedan förra sommaren.
 
När du skrivit låtar, Vem spelar du upp för?
– Främst Anders Hansson, ett par på skivbolaget och min syster. Anders är bra att hitta låtar som blir singlar. Min syrra är alltid ärlig men det betyder inte alltid att hon har rätt (skrattar).
 
Spar du låtutkast som får gro och kanske bli nåt längre fram?
– Ja, kanske nån enstaka, men det slutar alltid med att man tar de nya. Jag åkte på en sommarturné för nåt år sen till vilken jag skrivit fyra nya låtar. Galen till exempel som jag framförde på allsången. Men sen kände jag att jag var klar med den, så det vara bara att lämna bakom sig.
Skulle du kunna tänka dig att göra Så mycket bättre igen?
 
– Inte just nu. Jag känner att det är utvecklande och intressant att utveckla mig själv och uppnå min fulla konstnärliga potential. Jag vill inte använda mitt privatliv till underhållning och vända ut och in på mig själv. Jag sliter för att göra ett bra jobb och ibland känns det lite nesligt att den privata bilden tar så stor plats att jag blir kvarhållen på en plats där jag inte är. Det är därför jag tycker det är kul att jobba med mitt Insta och kunna förmedla vem jag är.
 
Och slutligen, är du klar med Mello?
– Jag tror det. Jag vet inte vad som skulle kunna hända för att jag ska känna att jag vill tävla igen. Kanske vara med i nån annan form, i så fall. Jag har fått bra effekt på min musik ändå.
Lena Philipsson har sedan genombrottet 1986 gett oss massor av anthems så vi tyckte det var dags att spana in dessa och vad hon känner för dem idag. Alltifrån klassiker som Kärleken är evig och Det gör ont till nyare Maria Magdalena och En stilla depression via fanfavoriter som Why (så lätt kommer du inte undan) och Tvillingsjäl.
 
Kärleken är evig
Kom tvåa i Melodifestivalen 1986, är skriven av Per Gessle och Torgny Söderberg, och är en av Lenas mest älskade hits. ”Jag uppskattar den för att den gör folk glada. Den ger mig inte så mycket musikaliska känslor idag. Jag hade provsjungit ”Bra vibrationer” till Melodifestivalen året innan, men det blev inget. Vilket gjorde Torgny (Söderberg, mannen som skrev mycket med Lena under många år), lättad. Jag tror han gärna ville vara med och skriva min låt eftersom han upptäckt mig. Och ”Bra vibrationer” kanske inte riktigt var min stil. Jag kom tvåa, vilket ju var fantastiskt bra.”
 
Dansa i Neon
Kom femma i Melodifestivalen 1987 och var från början tänkt för Lili & Susie.
”Den skrevs av Ola Håkansson, Tim Norell och Peo Thyrén. Ola och Tim skrev discopop till många fräna artister på den här tiden, bland annat just Lili & Susie. Jag minns inget om att SVT sa nej till dem, men jag var glad att få göra den. Jag var med för andra året i rad, men hade ingen vinnarinställning. Jag tänkte aldrig så, utan för mig var det viktigaste att gå vidare till röstningsomgång två och få en hit. Och så blev det.”
 
Om igen Bobby Ljunggren & Ingela Pling Forsmans ballad kom tvåa i Melodifestivalen 1988 efter Tommy Körbergs Stad i ljus. ”Det var en stark låt som både jag och Torgny tyckte var jättebra. Hade inte Tommy varit med hade jag vunnit tänker jag (skrattar). Jag har inte sjungit den så mycket eftersom man sällan har med så många ballader när man är ute och spelar. Det drar ner tempot, och nu är det oftast På gatan där jag bor eller Mirakel. Här fick jag epitetet ”Den eviga tvåan” men det gjorde mig ingenting. Jag vann festivalen senare ändå.”
 
Why (så lätt kommer du inte undan)
Singel från ”My Name”-plattan som kom 1989, blev en Trackshit och fick en kul video.
”Det var ett Torgny-samarbete i studion i Skara. Den var ett hopp från skivorna jag gjort innan och vi tyckte båda det var kul att experimentera lite. Den har ABBA-influenser, kyrkklockor, rap på svengelska, lite opera och mycket drama. Den tillhör ett koppel av låtar jag inte använder idag.
Första turnén efter Det gör ont tog jag med denna, Talking in Your Sleep, 006 och Standing in My Rain, men de fick inte så mycket reaktioner. Jag kände då att det finns ett förr och ett nu: En ny publik hittade mig med Det gör ont och de hade inte koll på de gamla låtarna bortsett från schlagerlåtarna.”
 
Tvillingsjäl Skriven av Lena Philipsson, framförd av Pernilla Wahlgren och kom på en delad sjätteplats I Melodifestivalen 1991. ”Även om jag sjöng på demon så fanns det aldrig nån tanke på att jag skulle sjunga den i Melodifestivalen. Jag var ofantligt stolt att den valts ut bland de låtar som skulle tävla. Idag umgås Pernilla och jag i samma kompisgäng, men då kände vi inte varann. Att den inte gick vidare till finalomgången var mer tråkigt för henne än för mig fö enligt gammal god tradition förväntade jag mig ingenting i Melodifestivalen. Den känns väldigt avlägsen idag, men det var kul att se att den dök upp i Pernillas show häromåret.”
 
Stjärnorna
Singel som kom 1994 och var med i svenska Gösta Ekman-filmen En på miljonen.
”Vi höll på med ett album i Skara och skrev en låt som blev väldigt bra. När Torgny och jag gjorde den var jag hemma med barn och inte ute i svängen. Jag minns att den gick bra på Svensktoppen, men jag sjunger den inte ofta längre. Den är lite för glättig och Ted Gärdestad-schlager. Men den är bra.”
 
Det gör ont
Vann Melodifestivalen 2004, blev Årets Trackshit samma år och sexa i Eurovision. Har spelats in av taiwanesiske Jilin Tsai och Ma Numminen”Vi hade bestämt att Stopp nej gå härifrån skulle vara min Mellolåt, men så ringde Orup mig i januari när jag satt hos frissan. ”Vi ska byta låt! Jag har kommit på nåt mycket bättre!” Jag skrattade åt namnet Det gör ont men insåg att det var en bra låttitel. Problemet var att vi redan gett SVT titeln och de var tvungna att ha den klar till samlingsskivan som skulle göras mycket tidigare. Men vi bytte ändå, och det är jag glad för. Den var mycket mer laidback från början, men Anders Hanson gjorde den mer pompös och ”fest”. Till Eurovision gjorde jag den på engelska, men idag vet jag inte om jag skulle gjort det. Det hade det nog inte behövts. Men just då pratades det om att det var väldigt viktigt att de utländska tittarna skulle förstå låten. Jag tyckte mest det var knepigt att lära mig en helt ny text”.
 
Delirium
Uppföljarsingel till Det gör ont och skriven av Orup och producerad av Anders Hansson”Orup är duktig på ord och texter och var verkligen i sitt esse här. Den var lite rivigare än ”Det gör ont” och skivbolaget trodde på den. Den gick hem bra och det är en kul titel. Den tillhör gänget jag sjunger mest idag tillsammans med ”Affär”, ”Ont”, ”På gatan” och schlagerlåtarna.”
 
Lena Anthem
Tredjesingel från ”Det gör ont en stund på natten men inget på dan” från 2004. ”Då hade jag och Orup påbörjat vårt samarbete med en platta. Mitt krav för att göra Mello med honom var att vi gjorde en hel skiva ihop. En dag kom jag till hans studio och han spelade upp ett par snuttar, jag fastnade direkt för den här. Sen skrev han ihop en låt och jag hade ingen påverkan på texten. Jag gör den ofta och tycker den är kul. Om Grete Philipsson, Lisa Nilson eller Regina Lund reagerade på att de nämndes? Kanske Grete har nämnt nåt om den nån gång när jag sprungit på henne. Men i så fall var det bara positivt.”
 
Han jobbar i affär
Skriven av Orup och Anders Hansson och en av Lenas mest streamade låtar. Med på albumet ”Jag ångrar ingenting” från 2005. ”Jag är lite överraskad att den gått så bra, men jag har spelat den väldigt mycket. Däremot är jag lite trött på den. Schlagerlåtarna är jag inte alls lika mätt på. Orup gillade den och jag litade på honom till 100 procent när vi jobbade ihop. Jag uppskattade att han alltid gick in fullt ut för att skriva till mig och inte gömde några av låtarna som han tyckte blev så bra att han ville göra de själv. Han fokuserar verkligen helt på artisten han skriver åt för tillfället.”
 
Jag är ingen älskling
Premiärspelades på Allsången 2015 och startskottet för Lenas personliga succéföreställning med samma namn. ”Jag hade precis gjort en skiva som inte alls funkade. Det var massa olika låtskrivare och det blev inte så bra kvalitet som jag önskat. Jag hade inte skrivit egen musik på länge och tänkte att det skulle ge ett tyngre intryck om det blev mer personligt. Skivbolaget var inte så pepp på den, men jag och Anders Hansson, som producerat, gillade den jättemycket. Texten är på riktigt och jag skrev om uppbrottet. Jag gillar ju inte att vara så offentlig och det hade varit en svår tid med mycket skriverier. Så kom den här låten till och jag visste att det skulle komma frågor. Så jag var faktiskt rätt nervös när jag sjöng den för första gången på Allsången. Jag tyckte att det var viktigt att jag spelade piano för jag hade ju alltid spelat men aldrig visat den sidan. Den fick otroligt stort gehör, mycket mer än jag kunnat ana, och blev sedan huvudlåten på kommande skivan.”
 
Maria Magdalena
Lenas sommarhit från 2019 och Gaya-moja-gala-prisad som Årets Dänga och QX Gaygala-nominerad som Årets låt.
”Melodin kom till mig när jag var ute och körde bil. Trumpeterna var ju hooken. Jag gjorde inga framträdanden förrän i augusti med den så den fick först hitta ett eget liv hos publiken. Den hade en helt ny stil och jag längtade verkligen efter att få spela den. Jag gillar att jobba med rörligt material och fick en bild i huvudet av att jag ständigt är ”Lena PH”. Hon finns liksom alltid med i en glitterklänning. Så jag köpte en klänning på Beyond Retro som jag snyggade till med lite fix och trix. Jag har ju sytt förr (skrattar). Sen åkte jag ner till min dotter Saga i Berlin där vi spelade in en video under en dag. Vi är båda rätt blyga, men hon är duktig på att filma. Båda skämdes lite när vi gick ut genom porten och började. Men sen filmade vi i smyg på spårvagnar och cafeer, och så klippte hon videon. Jag tycker den blev kul.”
 
En stilla depression Lenas senaste singel från 2020, en Ace of Base-gungig blivande sommarhit som passar bra i karantäntider. ”Det kom två låtar emellan denna och Maria Magdalena men det verkar ingen ha märkt (skrattar). Jag gillar både Du ljuger, och Du är aldrig ensam, som är väldigt personligt och allvarsam. Efter att jag släppt MM förra sommaren fick jag vibb på att göra en till lättsam låt. Den hette ”En stillsam depression” först och handlar om vardagstristessen där man upprepar sig själv. Det är liksom jämngrått på det känslomässiga planet. Men efter coronan kom blev jag lite orolig att den skulle missuppfattas. Så jag la ut titeln på Insta för att se om nån tog den fel. Men inte, den har verkligen fått fantastisk respons.”

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0