Expressen: Lena PH slår tillbaka mot spekulationerna: ”Ofri”

 
 

Nu släpper Lena Philipsson nya skivan ”Maria Magdalena” och det är inte bara musiken hon skrivit själv – hon styr allt från musikvideos, klädval och bilder.

Men artisten skyr offentlighetens neonljus – kändisskapet är inget hon njuter av.

– Jag är jäkligt bra på mitt jobb, men befinner mig i offentligheten enbart för att jag skriver och framför musik, säger Lena Philipsson.

 


Lena Philipsson är musikaliskt återuppstånden – nu släpper hon sin nya skiva ”Maria Magdalena”.

Förra plattan, ”Jag är ingen älskling” (2015), innehöll akustiska låtar och vemod. Artisten hade skilt sig från ex-maken Per Holknekt och sjöng om uppbrott och hjärtesorg.

På ”Maria Magdalena” är soundet helt annorlunda – men texterna är fortfarande personliga.

 

– Det är ett knippe välskrivna låta som alla känns förankrade i mig och min person. Det är jag själv som skrivit alla låtar och texter. Jag ville att skivan skulle vara mer modern än den förra – gärna lite nytänkande, annorlunda och personlig, säger hon och fortsätter:

– När man skriver själv så kan man ju också bestämma hur mycket man vill dela med sig av sina erfarenheter. Sedan är det ofta så att texterna är en blandning av egna erfarenheter och andras. Allt är inte personligt.

Trots sina fyra decennier som hyllad hitmakare och showartist, så avskyr Lena Philipsson när allt kretsar kring henne.

– Jag trivs inte med känslan av att vara påpassad så fort jag kliver utanför min lägenhet. Jag kan känna mig ofri och förminskad när spekulationer om mitt privatliv tycks viktigare än det arbete jag faktiskt utför. Jag är jäkligt bra på mitt jobb, men befinner mig i offentligheten enbart för att jag skriver och framför musik, säger hon.

 

 

Styr allt själv: ”Sjungandet är bara är en liten del”
Med den nya skivan visar Lena Philipsson att hon inte bara är artist och låtskapare. Lena Ph gjorde överenskommelsen med skivbolaget att hon själv skulle ta alla bilder och göra musikvideos.

– Det har varit väldigt kreativt inspirerande att tänka ut videos, spela in dem och få känna sig stolt och glad när man ser resultatet. Jag har alltid varit en pysselmaja.

 

Sångerskan från Vetlanda gillar att själv få ha kontroll.

– Jag har alltid varit involverad i allt från vad jag ska ha på mig, låtar som skrivs, hur jag ska framföra dem, planera shower, dramaturgin – numera har jag ju också börjat skriva manus själv, säger hon och fortsätter:det. Jag har alltid känt att själva sjungandet bara är en liten del av allt jag gör.

 


– Ja det låter ju inte klokt, men för mig är det naturligt. Jag tycker det är kul och jag är helt enkelt duktig på

Inspireras av kärlek, vänner och familj
Vad har inspirerat låttexterna?

– Livet är en pågående process och jag upplever att jag ständigt utvecklas och påverkas av det som händer och sker. Inspirationen är glädjen i livet – kärlek, vänner, familj, skratt och gemenskap.

Lena Philipssons barn Noa Månfare, 27, och Saga, 22, har vuxit upp, och sedan något år har båda flyttat hemifrån. Att barnen flyttade ut var en rejäl omställning för artisten, och det ledde till att hon blev lite melankolisk.

 

– Det var ganska deppigt när båda barnen flög ur boet. Det kändes tomt och omvälvande när man varit mamma i så många år och sedan är uppdraget slutfört. Plötsligt sitter man i köket med ett glas vin och bedövas av tystnaden, säger hon och poängterar:

 

– Samtidigt är man ju väldigt glad över att de klarar sig själva och har det bra, det är det viktigaste.

Vännerna har blivit allt mer viktiga för artisten.

– Jag har många superfina vänner som jag kan skratta stort och högt med, det betyder jättemycket. Vi känner oss alla väldigt avslappnade i varandras sällskap och det är högt i tak. Vi ses regelbundet – eller som nu via länk – och har after works.

Räknar inte med turné – i år
I sommar ska Lena Philipsson vara ledig. En del artistkolleger återvänder för att vara med i TV4:s ”Så mycket bättre” igen – men Lena PH är inte en av dem. Hon har tidigare berättat att hon drabbades av prestationsångest när det var dags för hennes dag under inspelnigarna 2011.

– Nej, just nu är det inte aktuellt – jag är i full färd med att tolka mig själv.

Vad ser du fram emot med året?

– Bra fråga, med tanke på att live-scenerna är inställda på obestämd tid. Jag ser ändå fram emot att jobba med albumet, göra klart resten av mina videos till låtarna, vi får se vad jag hittar på till hösten. Min stora förhoppning är att snart få möta min publik live, jag ser så mycket fram emot att spela dom nya låtarna – kanske till våren.

Om nya låtarna:

”En stilla depression”:

– Handlar om den jämngrå vardagen, där man egentligen har det bra, men där det samtidigt finns en känsla av upprepning och rutin. Man törstar efter ny energi. Jag gillar korsningen mellan den djupare texten ihop med den glättiga låtslingan. Jag tror många känner igen sig.

 

”Stockholm”:

– En fin skildring av en av mina otaliga promenader genom Stockholm. Jag gillar att promenera, jag gör det varje dag, för att få luft och för att röra på mig. Jag går åt olika håll, men det här är min ”mitt i stan”- promenad, en fin försommarkväll, både ljuvligt och vemodigt. När känslan i luften är så vacker att den gör ont.

 

”Han går på vatten”:

– Annorlunda låt, eftersom jag pratsjunger på den. Jag berättar om en kille som vanligtvis inte brukar vara så tursam men som helt plötsligt är kung i stan. Allt går rätt och ”han glider fram - bara trivsel - ingen skam”

 


Mitt namn är Lena Philipsson:
Ålder: 54.

Bor: Lägenhet i Stockholm.

Familj: Barnen Noa Månfare, 27, och Saga, 22, som hon har med ex-maken, regissören Måns Herngren, 55.

Bakgrund: Slog igenom på 80-talet och har haft stora hits med låtar som ”Det gör ont”, ”Kärleken är evig”, ”Han jobbar i affär”, ”Lena Anthem” och ”Dansa i Neon”. Har släppt 13 studioalbum, vunnit Melodifestivalen, gjort krogshower, föreställningar och medverkat i tv-serier.

Aktuell: Med nya skivan ”Maria Magdalena” som släpps 5 juni. Producerad av Anders Hansson

 

KÄLLA


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0