Lena Ph: Timbuktu kan bli årets September

så mycket bättre 2011

Så mycket bättre" är tillbaka, med ett nytt gäng artister som hoppas få mer skjuts i karriären. E-type hade bestämt sig för att lägga musiken på hyllan före programmet. Nu har han tänkt om.

Ett personligt snack med Tomas Ledin löste knutarna för Martin "E-type" Eriksson. Före inspelningen av TV 4:s "Så mycket bättre", som börjar på lördagen, hade han tänkt lägga av med artistkarriären och lägga allt krut på sin nystartade vikingarestaurang i Stockholm. Musiken kändes inte rolig längre.

-Men Tomas sade "Gör en skiva, fast gör den för dig själv - en riktig E-type-platta". Det där har gnagt under sommaren och nu känner jag att jag är jättesugen. Efter nyår drar jag i gång igen.

Kickstart

"Så mycket bättre" har blivit en chans för artister att kickstarta sina karriärer igen. Förra året var det September som gjorde den största succén i programmet. Vem blir årets stjärna? Lena Philipsson sätter en peng på Jason "Timbuktu" Diakité och Laleh Pourkarim.

-Jag gillade alla Jasons versioner av låtarna. Han är väldigt bra! Sedan tror jag att många kanske inte känner till Laleh och hon gör också otroligt personliga versioner, säger hon.

Inte svårövertalade

Lena Philipsson och Eva Dahlgren tackade båda nej till att vara med i "Så mycket bättre" när de fick frågan förra året. I år var de inte svårövertalade.

-Jag är lite försiktig av mig och vill veta lite grand i förväg vad det handlar om. Jag har aldrig gjort några dokuprogram eller vad man ska kalla det - men nu visste jag att det var ett program man ska må bra av, ett kul, mysigt och trevligt program, säger Lena Philipsson.

I det första programmet, som sänds på lördag, är det Tomas Ledins långa artistkarriär som uppmärksammas. De mest egna tolkningarna av hans låtar står just Laleh och Timbuktu för.

Laleh beskriver inspelningen som en av de roligaste veckorna hon varit med om.

-Kanske inte i hela mitt liv, det har ju hänt saker i mitt privata liv som varit väldigt stora, men i musiksammanhang är det kanske det sjukaste och roligaste jag gjort.

De deltar i Så mycket bättre

Tomas Ledin.

Laleh Pourkarim.

Mikael Wiehe.

Eva Dahlgren.

Martin ”E-type” Eriksson.

Lena Philipsson.

Jason ”Timbuktu” Diakité.

Källa: TT Spektra

 

Ikväll gör Lena Philipsson och Eva Dahlgren upp – i fotboll. Säsongspremiären av "Så mycket bättre" bjuder på skratt, gåshud och surströmming.
Vi e på gång! Tomas Ledin är först ut när andra säsongen av TV4:s Kristallenbelönade ”Så mycket bättre” har premiär i kväll. Och det bäddar för en intressant säsong.

Inte i något annat program får man se Eva Dahlgren tolka E-type, Lena PH försöka rappa som Timbuktu, Laleh göra poesi av Tomas Ledin och Mikael Wiehe ... klä ut sig till kanin.

I tio dagar har sju av Sveriges mest kända artister bott i kollektiv på Gotland. Förutom att tolka varandras musik, får de som tidigare en hel dag att sätta sin prägel på med aktiviteter och utflykter.

Tomas Ledin, sommarmannen som gett heterosexualitet ett soundtrack, öppnar inte helt oväntat med jordgubbar, champagne – och fotboll. Eva Dahlgren bli övertygad om att hon valt rätt karriär:

– Jag har för långa ben. Innan jag tänkt klart är bollen borta. Jag är för lång för fotboll, säger Eva Dahlgren.

Tomas Ledin, med rötter i Norrland, bjuder även på surströmmingslunch, som Lena Philipsson pillar i sig med en min som bäst beskrivs som ”ledsen cockerspaniel”.

– Det var första gången jag ens kände lukten av surströmming.

Kan du beskriva den?
– Förjävlig. Sen var jag ju först ut att sjunga, så det var ju bara att svälja ner det där och försöka bli ”Sensuella Isabella”, säger Lena Ph.

Lalehs gåshudstolkning av "Just nu" drog störst applåder när programmet premiärvisades för journalister. Hennes sätt att ge djup åt en till synes ytlig sommardänga gör henne helt klart till en av säsongens mest intressanta.

I premiären får vi även se en guerillakonsert för tibetanska barn och en nervös E-Types hyllning till en något otippad idol.

– Det var lite skakigt, eftersom jag verkligen beundrar Tomas. Men ju längre veckan gick desto mer avslappnade blev alla så det blir verkligen bara bättre och bättre, säger Martin "E-Type" Eriksson.

Förra året följdes serien av 1,4 miljoner tittare. Om resten av programmen blir ännu bättre än premiären lär det hålla i sig.

Nytt för i år är att luncherna och middagarna sänds i sin helhet på tv4.se. Musiken finns även att ladda ner direkt efter programmet och dagen efter släpps de på Spotify.

Källa: Qx

 

bättre

Aftonbladet skriver också om SMB - läs här




Kommentarer
Postat av: Peter Lindmark

Sensuella Isabella var asbra! Stod upp och hoppade!

2011-10-29 @ 20:34:11
URL: http://twitter.com/asymptotixweb
Postat av: BacardiBoy

Håller med!

2011-10-30 @ 00:23:33
URL: http://bacardiboy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0