Lena PH fokuserar på sin drömshow

ph

Av TT Spektra. Publicerad 2011-09-27
Lena Philipsson är högaktuell i höst, på scen, i tv och med en ny skiva. Men just nu fokuserar hon på en enda sak - sin egen drömshow på Cirkus i Stockholm.

Lena Philipsson har jobbat mer än vanligt under våren och sommaren. Hon har känt sig stressad. Men nu kommer resultatet.

På torsdag är det premiär för "Min drömshow" på Cirkus.

Lena Philipsson har premiärnerver.

 

-Det har jag alltid. Hur rutinerad man än är så känns det att det är på allvar. Jag hoppas det går bra och att publiken gillar det, men det är sådant som man inte kan styra över, säger hon.

Firar 25 år som artist

Tankarna kring showen föddes redan för ett och ett halvt år sedan. Lena Philipsson har arbetat tillsammans med konstnären Ernst Billgren och koreografen Fredrik "Benke" Rydman för att förverkliga en drömshow som dessutom sammanfaller med sångerskans 25-årsjubileum som artist.

-Ernst har varit idéspruta och scenograf. "Benke" har gjort det största jobbet som koreograf och regissör. Han har en ganska hög ambitionsnivå så det är mycket koreografi. Men jag är en sådan som lägger mig i allt. Det är svårt att säga till mig vad jag ska göra, säger Lena Philipsson och lutar sig bestämt tillbaka i fåtöljen.

Spelar säkert

 

Efter 25 år i branschen vet hon var hon är bra på och vad hon inte behärskar.

-Jag är en sån som spelar safe hela tiden. Det låter kanske konstigt att säga att jag spelar säkert, nu när jag ska stå på Cirkus. Men det ingår på något sätt i mitt jobb att ta risker. Då måste man också våga ställa sig på scenen och göra en premiär. Premiärögonblicket är ingenting som jag tycker om, men ibland måste man sticka ut näsan.

Det är inte heller ett sammanträffande att Lena Philipsson är aktuell på flera håll i höst.

I november kommer ett nytt album och under hösten kan vi se den Vetlanda-bördiga sångerskan i SVT:s "Gäster med gester".

Senare i höst är hon en av artisterna i "Så mycket bättre" i TV 4.

 

-Om vi ska prata business så ville jag självklart optimera för showen. Då tänkte jag att det var lika bra att jobba inför det och jag fick roliga förfrågningar. Jag kände också att jag ville ha med ett par nya låtar på scen och så föddes tanken på skivan, säger hon.

Nya samarbetspartners

Två låtar är skrivna av Christian Falk och den nysläppta singeln "Nästa säsong" av Björn Olsson som tidigare producerat bland annat Håkan Hellström. Men den ännu namnlösa skivan vill Lena Philipsson helst inte prata om. Den är - tillfälligt - bortprioriterad.

-Vi får se vad det blir. Skivan är den grejen som fått vänta för att det varit mycket annat som krävt tid, och nu hinner jag inte tänka på den alls. Den kommer när jag den kommer, men ambitionen är i november, säger hon.

Men att hitta nya musikaliska kolleger efter det mångåriga samarbetet med Orup har tagit tid.

 

-I vissa fall vet man precis vad man vill och andra gånger måste man pröva sig fram. Så har det varit med den här skivan. Det har varit många namn som fladdrat förbi, så det har varit en liten procedur. Men vi har ändå hittat bra bitar som jag tycker väldigt mycket om. Källa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0