Aftonbladet: Lena Ph:s låt togs bort från skivan

lena ph

Egna bidraget platsade inte när eliten skapar ”nya Lena”

Lena Philipsson gav sig in i ett samarbete med några av Sveriges främsta låtskrivare.

Men det stod henne dyrt – den egenskrivna låten tvingades bort.

– Den passade inte in i stilen, säger hon.

I dag släpper Lena Philipsson, 46, sin första soloskiva på sju år. Men låtarna, som bland annat är skrivna av kritikerrosade artister som Veronica Maggio, Kaah och Markus Krunegård, är långt i från vad hon tidigare förknippats med.

– Jag har gjort en resa och varit på en annan planhalva. Vi är från olika världar. Jag kan vara otroligt flexibel rent musikaliskt. Publiken får möta en ny Lena, säger hon till Nöjesbladet.

Men resan gick så långt bort att den enda låten Lena Philipsson faktiskt skrivit själv plockades bort.

– Vi struntade i den. Den passade inte i stilen, säger hon.

Livrädd för kollegorna

Den ”nya Lena” beskriver hon bland annat som ett resultat av att hon bytte skivbolag. Men att Philipsson skulle vara på jakt efter att bli ”creddig”, dementerar hon.

– Jag är en folklig artist och kommer så att förbli. Däremot tycker jag att det är intressant att möta en annan värld. Att man korsar lite.

Trots att hon samarbetat med andra artister genom i princip hela sin karriär, är hon fortfarande livrädd för de hon beundrar allra mest.

– Det blir en konflikt. Då känner jag mig inte tillräckligt bra. Ska jag göra samarbeten måste det vara med någon som är lagom, säger hon.

I höst startar TV4:s talangprogram ”X-factor”, där hennes forne kollega Thomas ”Orup” Eriksson, 53, går upp som jurymedlem.

Nobbade ”X-factor”

Under en tid spekulerades det även i att Lena Philipsson skulle vara aktuell i programmet. Själv menar hon att hon inte har något där att göra - men att förfrågningarna haglar in.

– För mig är det fel att sitta och bedöma andra för att i nästa stund ställa mig på scenen, som om jag visste bäst. Så jag tackar nej till allt sådant medan jag fortfarande är aktiv som artist, säger hon.

Lena philipsson om...

...Melodifestivalen:

■ ■ Om du frågar mig just

nu kommer jag inte att ställa upp igen. Sist var det så bra. Det slog i taket av ett lyckosamt samarbete. Jag har

svårt att se att det inte blir sämre.

...folklighet:

■ ■ Jag har odlat min personlighet rätt kraftigt. Jag har inte varit så mycket för att göra en smal grej på en bakgata, utan har alltid jobbat brett. Sådant som ger avtryck så att det märks att man jobbar.

Har illustrerat varje låt

■ ■ ”Världen snurrar” är resultat av samarbeten mellan Lena Philipsson och artister/låtskrivare som bland andra Mange Schmidt, Kaah,

Markus Krunegård, Veronica Maggio, Vanessa Falk, Christian Falk, Björn Olsson, Magnus Lidehäll och Peter Boström.

■ ■ Av tio låtar innehåller skivan två tolkningar från Lenas medverkan i ”Så mycket bättre”. Ytterligare två av låtarna har varit med i hennes egen krogshow.

■ ■ Till varje låt har Lena själv gjort en illustration.

■ ■ Skivan släpps i dag. Aftonbladet gav skivan betyg 3

Källa

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0