DN - Lena PH: Full koll, men inte kontrollfreak

lena ph

Från sångerska till entertainer. På den utvecklingslinjen befinner sig Lena Philipsson efter 25 år som artist. Jubileet firar hon med nya albumet ”Världen snurrar” och flyttar sin succéshow till Rondo i Göteborg.

Lena Philipsson håller inte räkning på hur många album hon har gjort. Om en vecka kommer i alla fall hennes tolfte studioalbum. Christian Falk och Mange Schmidt sätter tonen för den diskomättade skivan med titeln ”Världen snurrar”. Men även andra kända namn har varit med att skriva de nya låtarna. Veronica Maggio, Markus Krunegård och Kaah ska ge en ny sorts kredd nu när långvariga samarbetspartnerna Torgny Söderberg och Orup får stå åt sidan.

– Människor jag inte jobbat med tidigare, som inte tillhör min givna familj musikaliskt. En värld jag inte omedelbart känner mig hemma i. För mig ger det lite av experimentkänsla, säger Lena Philipsson som traskat ned till intervjun på hotellet bara fem minuter från bostaden på Östermalm

Några av låtarna har hon redan provat live i sin show ”Världen snurrar”, som gått för fulla hus på Cirkus i Stockholm under hösten 2011. Nu flyttar den till Rondo i Göteborg. De bildcollage hon skapat till varje låt, och som finns samlade i cd-omslaget, är ett tecken på Lena Ph:s multiintresse för allt runt hennes musik.

– Showformatet är spännande. Ljus, scenerier, kläder – det finns inget stopp för vad man kan göra. Jag har varit djupt inblandad i alla delar av mina shower.

Hon har blivit allt säkrare på scenen med åren. Förr kunde hon vara orolig när musiken tystnade. I dag kan hon vila i mellansnacket. Får vara entertainer såväl som sångartist.

Finns något du inte brukar blanda dig i?

– Ja, tekniska lösningar intresserar mig inte. Annars är jag involverad i allt. Det faller sig naturligt för jag ser till helheten. Men jag är inte kontrollfreak. Jag bestämmer ju inte ensam utan tillsammans med koreograf, regissör och andra.

Två saker har hon gett upp. Låtskrivandet – som dog när Orup kom in i bilden. Nu tycker dock Lena Philipsson att pausen blivit lite väl lång. Syr sina scenkläder gör hon inte heller längre – det hinner hon inte. Kanske det inte heller behövs när man är gift men en man, som är chef för ett vida känt klädmärke.

Lena Ph är varken mycket för jubiléer eller det faktum att hon är en gayikon.

– Inget jag funderar mycket över. Jag vaknar inte på morgonen och skriker hurra, jag är gayikon! Bilderna av mig är flera. Jag bara förvaltar det jag fått. Jag försöker göra ett bra jobb på scen och få fram min personlighet, vara mig själv trogen. En del gör glittriga nummer och är pretentiösa dygnet runt-stjärnor. Sådan är inte jag. Jag kan också göra glittriga nummer men ändå vara väldigt vanlig. Folk ska inte tro att jag vill vara snygg hela tiden.

Du har tidigare bloggat. Varför?

– Numera är det på Facebook. Det förväntas av artister i dag. Fansen tycker att det är kul att få höra lite privatsnack. En gång per dag går jag ut med någon enkel ögonblicksbild. För mig som är en ensamvarg är det ett lagom sätt att hålla kontakt, säger Lena Philipsson och ber DN:s fotograf ta sina bilder inomhus.

Hon är inte sminkad för utomhusbilder. Källa

Lena Ph - Världen Snurrar recensioner: DT, OT.se, mvt.se, hd.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0