Lena vill krydda sig själv

Lena Ph

MUSIK. Lena Philipsson har inte släppt en skiva på fyra år. Nu är det dags igen men för Lena är skivan ett verktyg för underhållaren Lena Philipsson.
- Musiken är ett verktyg, jag behöver nya låtar för att slipa på showen, jag vill att allt ska vara perfekt, säger Lena.

Lena har under mer än 25 år varit etablerad artist i Sverige. På nya skivan ”Världen snurrar” har hon letat samarbetspartners som publiken normalt inte förknippar med henne.
- Melodifestivalen har så klart satt ett avtryck på mig som artist och folk som inte känner till mig tror jag är präktig, käck och trevlig men jag gillar att gå utanför det förväntade. Jag vill vara bred men för sältans skull kan jag säga något som inte förknippas med mig.

Tycker du själv du är präktig?
- Nej, det tycker jag inte och jag tror inte jag haft den framgång jag har om jag varit rakt igenom snäll. Samtidigt vill jag inte vara någon galenpanna, jag vill att folk ska förstå och kunna vara med. 006-projektet var kanske för kompromisslöst, det gick nog lite över folks huvuden.

Kan det kännas bra att gjort något sådant?
- Det har ju både för- och nackdelar. Jag vill ju ha med mig publiken hela tiden samtidigt som det inte får bli för tryggt.
- Jag är väldigt medveten hela tiden och fungerar inte något så vill jag ändra på det. Jag är betydligt säkrare nu på scen, för 25 år sedan blev jag skräckslagen när musiken tystande.

Ska hända något
På nya skivan har Lena bjudit in nya samarbetspartners. Bland låtskrivarna finns bland annat Veronica Maggio, Markus Krunegård, Mange Schmidt och Christian Falk.

- Jag har ju tidigare haft långa samarbeten med bland annat Orup men den här gången är det inget långsiktigt. Jag ville ha folk som normalt inte förknippas med mig och min musik. Det är modern musik samtidigt som jag har mitt uttryck och folk tror nog jag ska låta på ett sätt, jag vill utmana mig själv och att det händer något.
- Jag kan nog bli lite för lojal när jag arbetar med folk men i fallet med Orup var vi båda överrens om att sluta.
Låtarna på nya skivan har Lena till viss del arbetat in i den jubileumsshow som hon till hösten flyttar från Stockholm till Göteborg. Och det kan bli fler nya låtar.

- Jag är en underhållare som inte bara sjunger och musiken är ett verktyg för mig. Jag vill spela min egen musik och är inte förtjust i att spela covers.
Det traditionella att släppa skiva och sen turnera är inget för dig?
- Det där låter som mitt liv på 80-talet. Det är samma sak att spela på en plats förutom att du slipper riva och bygga upp hela tiden. Det ger betydligt fler möjligheter för upplevelser. Det är ett misstag att döma ut krogshowscenen.
Lena letar nya möjligheter till att utrycka sig hela tiden, inte bara i sångsammanhang.
- Jag hade gärna hoppat in och gästat andra artister i en refräng eller så. Sen finns det möjligheter med att göra film, under anspråkslösa förhållanden, som youtube.

Hade du velat göra ”riktig” film?
- Om det hade känts rätt så absolut men jag är absolut ingen skådespelare.
Tackar du ofta ja till saker?
- Inte alls, det beror på sammanhanget men ibland känner jag att jag säger nej hela tiden så jag längtar till något jag kan säga ja till.

Källa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0