Metro: Samarbetena som skapat Philipssons nya sound

lena ph

Metro pratar med Lena Philipsson om alla samarbeten på nya skivan

Sju år efter den senaste soloskivan är Lena Philipsson tillbaka med nya albumet ”Världen snurrar”. Nu vill hon nå en ny publik och har samarbetat med några av Sveriges hetaste producenter och låtskrivare. – Det var kul att få låtar från folk som inte vanligtvis skriver till mig, säger hon.

Här berättar Lena Philipsson om några av samarbetena på nya skivan.

Christian och Vanessa Falk, musiker, låtskrivare och musikproducent
– Det var väldigt spännande och lite läskigt. Jag känner respekt för vissa personer men Christian är en otroligt snäll kille. Vi skrattade i studion och jag var bland annat hemma hos honom. Hans dotter Vanessa hade varit med och skrivit med sin far.

Peter ”Kaah” Alexandersson, artist och låtskrivare
– Kaah är en gammal favorit. Han är bra på att skriva personliga texter som inte är förväntade. Han är otroligt snäll och väldigt försynt, inte alls hård och tuff. När jag fyllde 40 år uppträdde han på min fest som en överraskning. Han vet att jag gillar hans musik.

Mange Schmidt, rappare och låtskrivare
– Han var flexibel, det var inga problem om jag ville ändra något ord i en låt och han hade inga synpunkter på hur jag sjöng hans låtar. Alla personer jag jobbade med var nya för mig. Om jag hängde med Mange Schmidt utanför studion? Nej, det kan jag inte säga.

Markus Krunegård och Veronica Maggio
– Jag träffade inte någon av dem under arbetet men jag vill jobba med Krunegård igen. För några år sedan sjöng jag hans låt ”Hela livet var ett disco” och han har ett så konstigt sätt att sjunga på. Det är något med melodin som gör att låten skiljer sig från det jag brukar göra.

Björn Olsson, kompositör, gitarrist och musikproducent
– Björn Olsson var helt ny för mig. Hans musik finns på en arena där jag inte befinner mig. Det var väldigt kul att få möjlighet att få sjunga hans och Kaahs låtar eftersom jag är en folklig artist.

Men var är hennes parhäst Thomas ”Orup” Eriksson?
– Efter att ha spelat in flera skivor ihop och gjort en show kände vi båda att vi behövde ta en paus. Vi hade gjort allt vi ville göra. Om vi kommer att jobba ihop igen? Ingen aning. Det är no hard feelings mellan oss men det föll sig naturligt att ta en paus. Källa



En ballad från nya skivan - Ett Hjärta



Avslutande låten på skivan, Nästa säsong

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0