Aftonbladet ger 3 plus
Man får fortfarande ta det onda med det goda. Andra hälften av Lena Philipssons jubileumsshow är lika jäkla bra, som inledningen är saggig.
Hon ger också en syrlig passning till maken som svek henne.
I en sketch i showen skämtas det om att publiken bara vill ha artisterna så som de var i början.
Den är nog mer självironisk än Lena Philipsson hade tänkt sig.
De låtar – överblivna refränger från hippa namn som Markus Krunegård, Veronica Maggio och Christian Falk – som var nya och obekanta vid premiären i Stockholm, är fortfarande nya och obekanta för publiken då Lenas cd i våras kom och försvann utan att någon brydde sig. De faller platt till marken.
Suverän publikkontakt
Första halvtimmen av showen lider av det. Och av att de synthpluppande Kraftwerk-pastischerna med män som dansar som robotar, inte alls lirar med den Lena Ph som sjunger innerligt, har humor, suverän publikkontakt och starka melodier.
Första lyftet kommer med ”Stjärnorna” (från 1995) och ”Han jobbar i affär” (2005). Och så fortsätter det. De gamla schlagerlåtarna från Torgny Söderberg-tiden och de halvgamla från Orup-tiden, när hon bjuder på dem, då tycker alla detta är lyxigt och läckert. Och när hon sätter sig vid pianot för en ljuvligt avskalad ”Om igen” (1988), är det dödstyst – innan applåderna brakar loss.
Bättre än Cirkus
Som helhet fungerar Rondo bättre än Cirkus i Stockholm. Betydligt mer intimt. Särskilt vid ett tillfälle.
Vid premiären förra hösten innehöll några mellansnack enorma kärleksbetygelser till maken Per Holknekt.
Skulle hon eller skulle hon inte kommentera den mediala Golgata-vandring hennes privatliv varit ute på efter deras uppbrott?
Varma applåder
– Livet blir inte alltid som man tänkt sig, sa hon kort och berättade att hon tänkt mycket på Orups låt ”På gatan där jag bor” den senaste tiden. När hon sedan sjöng den fick man väl tolka in vad man ville i textrader som dom håller alla löften, dom givit till varann.
Efteråt kunde man nästan ta på stämningen i lokalen. Känna hur de varma applåderna var som en kärleksbetygelse till människan Lena Philipsson. Och oj, vad jag samtidigt önskade att mer än 50 procent av showen hade varit lika briljant. Källa
Bilder: Lena Philipsson genom åren
Lena Philipsson: "Livet blir inte alltid som man tänkt sig"
Hon kallar det sin drömshow.
När Lena Philipsson hade premiär för föreställningen i höstas, på Cirkus i Stockholm, handlade delar av mellansnacken om känslorna till maken Per Holknekt.
Sångerskan talade innerligt om hur häftigt det var att ha funnit kärleken ännu en gång i livet.
Sedan kom chockbeskedet om makens otrohet – och paret beslutade sig för att gå skilda vägar.
Helt annan ton
I kväll hade showen nypremiär på Rondo i Göteborg.
Pratet i pauserna hade nu en helt annan ton.
– Livet blir inte alltid som man har tänkt sig, sa Lena Philipsson från scenen.
Hon berättade också om hur Orup skrivit ”På gatan där jag bor” till henne, en låt som som hon tänkt mycket på den senaste tiden. I ”På gatan där jag bor” sjunger hon bland annat om att inte behöva vara ensam.
– Låten fick enorma applåder. Man kunde nästan känna hur publiken kände med henne. Det gick nästan att ta på stämningen, säger Nöjesbladets recensent Jan-Olov Andersson. Källa
GP tycker till om showen här.
PH hårt skolad i folkparkerna
Lena Philipsson är en överlevare.
När PH i höst tar sin jubileumsföreställning till Rondo i Göteborg firar hon inte bara sin egen karriär. Lena Philipsson markerar också revir för en typ av underhållning som varit bred och folklig men numera är utrotningshotad. När diskjockeys blir världsstjärnor och det vi brukade kalla indie och alternativt omfamnas av den breda massan krymper samtidigt ytan för det traditionellt ”folkliga”.
Lena Philipsson är hårt skolad i de, numera igenvuxna, svenska folkparkerna. Hon fick sitt genombrott i Melodifestivalen som den såg ut innan Christer Björkman blåste upp den till megaformat. Hon har massor av rutin från krogshower och stadsfestivaler där det gäller att fånga intresset från en publik som är sysselsatt med att torka fläskfilé eller langos ur mungipan.
När jag träffade Lena Philipsson i våras beskrev hon sitt artisteri som att hon ”jobbar på bred front” och är tacksam över en publik som är ”blandad och ganska snäll”. ”Jag är en folklig artist”, konstaterade hon.
På sin senaste skiva samarbetar visserligen Lena Philipsson med yngre låtskrivare som Veronica Maggio och Mange Schmidt och inte minst Göteborgs indiepopnestor Björn Olsson. Lyssnar man på skivan får man dock mer känslan av att trion gärna tar chansen att jobba med ”ikonen” Philipsson än att hon egentligen är i behov av deras namn i tacklistan.
Lena Philipsson rör sig konsekvent bort från popmusik och dansgolv och iklär sig rollen som schlagerartist av den gamla skolan. Hon följer i spåren av Lill-Babs, Lill Lindfors och Sylvia Vrethammar mer än att vara ett slags blågul Madonna som inspirerar yngre artister som Rebecca & Fiona, Loreen och Alina Devecerski.
Den nya generationen tar plats på ett annat sätt. Lena Philipsson biter ihop när hennes skilsmässa hamnar på löpsedlarna men de yngre skiter i gränsen mellan privat och personligt och lägger ut både skratt och gråt på Instagram. De är, och tvingas kanske också vara, tydligare i både musik och image.
Möjligen är Lena Philipsson ensam kvar av svenska artister som underordnar sig sin uppgift och sina sånger. Hon har en småländsk inställning där det gäller att vara rekorderlig och sköta sitt jobb utan knot.
Även om det innebär en lång, regnig höst i Göteborg. Källa
Lena Philipsson nästa singel heter "Världen Snurrar"
Lena Philipsson has this week announced her new single – and she’s gone with the title track from her new album, ‘Världen Snurrar’ (The World Is Spinning).
The song, composed by Veronica Maggio and Markus Krunegård, and produced by Scandipop fave Peter Boström, is a big euphoric dancepop number. It’s probably our favourite song on the all-killer-no-filler ‘Världen Snurrar’ album. A classy rave up! And it makes sense as the new single not just because of its top notch quality and the caliber of talent behind its creation, but also because it’s very much in the same mold as her two most recent singles ‘Live Tomorrow’ and ‘Du Följer Väl Med’ – cementing this Ph era as her high class disco dolly phase. It’s fair to say that it’s not been her *most* successful period – but of course success doesn’t always reflect quality, and it’s certainly been our favourite Ph period anyway.
Spotify Playlist - Lena Philipsson Music
Lena Ph - Pride
Lena PH - hetare än nånsin på Liseberg
GÖTEBORG. En dryg vecka före premiären på "Lena Philipsson - min drömshow" på Rondo har 80 procent av biljetterna för hela säsongen tagit slut.
- Det innebär 40 000 biljetter, så vi är väldigt nöjda, säger Malin Lundström på Liseberg.
Än så länge är det planerat för föreställningar torsdagar till lördagar. Men om trycket efter biljetter fortsätter kan det bli fler.
- Vi kan inte förlänga säsongen eftersom vi kommer med en ny produktion efter nyår. Så vi bearbetar Lena för fullt att hon även ska köra på onsdagar i höst, säger Malin Lundström.
Hyllas av recensenter
När showen hade premiär på Cirkus i Stockholm förra hösten hyllades Lena Philipsson av recensenterna.
"Hon är som gjord för detta. Hon levererar perfekt manuset av Calle Norlén. Han har snyggt ringat in henne och gjort henne till en folkets komedienne. Hon är fräck utan att vara plump. Till och med de lågt skjutande humorpoängerna lyckas Lena PH bära fram utan att bli till en tvångsmässigt tantsnuskig Lotta Engberg", skrev Kristin Lundell i SvD.