Lena Philipsson + Diggiloo = Sant

 
 
 
 
 
 
 
Efter Spök blir det sommarturné för Lena Philipsson med Diggiloo gänget!
 


DN.se skriver:
Artisterna till nästa års "Diggiloo"-turné är nu presenterade. Lena Philipsson, Nanne Grönvall och Jessica Andersson kommer tillsammans med Eric Gadd, Oscar Zia, Erik Segerstedt, Nassim Al Fakir och trumpetsolisten Magnus Johansson att medverka. Dessutom syns för andra året i rad komikern Per Andersson i uppställningen.

För första gången kommer "Diggiloo"s sommarturné att genomföras utan dess grundare Lasse Holm. Men hans koncept förs vidare av flera kända namn, en av dem är Lena Philipsson.

– Konceptet för showen är trevlig, rolig och glad underhållning och det gillar jag. Jag har fått förfrågan om att vara med ganska många år men har inte haft tid för det förut. Nu passar det bra och jag känner även många av de som är med, både bland artisterna och i produktionen.

En av de medverkande som Lena Philipsson känner väl är artisten och Nanne Grönvall. De båda vann tv-versionen av "Diggiloo" år 1999.

– Nanne och jag är kompisar. Hela produktionen är lite som en familj. Just nu sitter vi och spånar fram vad vi ska göra i showen. Jag kommer dels att framföra mina egna låtar men det som är så bra med detta upplägg är ju att man också har möjligheten att göra grejer tillsammans med de andra i showen. Jag är lite sugen på att göra en sketch med Per Andersson. Och kanske blir det en duett med Eric Gadd, säger Lena Philipsson.

Den yngsta av artisterna i "Diggiloo"-turnén är Oscar Zia som sågs i årets "Let's dance"-final där han kom på andra plats. Hans karriär började dock i tv-programmet "X factor" och efter det sågs han bland annat som sidekick till Behrang Miri under årets Melodifestival. Nästa steg för den unga sångaren, som just nu kombinerar skola med att få klart sitt debutalbum, blir alltså att vara med i "Diggiloo".

– Det känns väldigt vuxet att vara med, att lilla jag ska stå där på scen med Lena Philipsson. Så som jag turnerade i somras var inte riktigt samma sak eftersom det mest var enstaka uppträdanden. Men nu känner jag mig redo för en sådan här turné, det tror jag inte att jag var innan, säger Oscar Zia.

"Diggiloo" 2014 inleder sin tolfte turné med en föreställning i Grebbestad den 7 juni och fortsätter fram till mitten av augusti då man har sin avslutande show på Ulriksdals slott i Stockholm.

GP.se skriver:
Oklar roll
Vad Lena ska göra på scenen, och vilken roll hon kommer få i ensemblen, kan hon dock inte svara på i dagsläget.

-Men jag har så klart börja fundera på vilka låtar jag vill göra och så vidare. Och duetter, det vill jag göra, säger Lena Philipsson.

Ytterligare en nykomling, och överlägset yngst i ensemblen, är 17-årige Oscar Zia. Trots att det inte är mer än ett år sedan han slog igenom i TV 4:s "X factor" blir det här den fjärde stora produktionen som han deltar i. Han var även med i "Let's dance" i våras och körade bakom Behrang Miri i Melodifestivalen i våras.

-Till en början var jag faktiskt osäker på om jag det här var rätt för mig. Men jag fick gå på magkänslan som sa att man inte ska vara så kinkig utan göra det som är kul helt enkelt, säger Oscar Zia.

HÄR ÄR TURNÈPLANEN:
7/6: Grebbestad
14/6: Göteborg
27/6: Vadstena
28/6: Växjö
29/6: Landskrona
4/7: Forshaga
5/7: Ulricehamn
9/7: Piteå
11/7: Härnösand
12/7: Oviken
18/7: Västervik
19/7: Rättvik
23/7: Kristianstad
24/7: Borgholm
25/7: Hok
26/7: Lidköping
30/7: Varberg
31/7: Skurup
1/8: Ronneby
2/8: Båstad
8/8: Tibro
9/8: Katrineholm
16/8: Stockholm

Aftonbladet skriver: Philipssons nya satsning: humor

Frågan har kommit år efter år.
Men ”Diggiloo” har aldrig passat in i Lena Philipssons hektiska schema – förrän nu.
– Jag väger alltid för och emot i allt jag ska göra, men det här känns roligt. Diggiloo är en bred, svensk underhållning och det är ju jag också, säger hon.

”Diskuterar framtiden”
Lena Philipsson, som just nu spelar musikalen ”Spök” på Cirkus i Stockholm, har dessutom siktat in sig på en speciell samarbetspartner i Diggiloo-ensemblen:
Per Andersson.
– Jag hoppas på att få göra sketcher med honom på scen. Jag är sugen på att jobba lite mer med humor, säger hon.
Även efter Diggiloo?
– Ja, jag är inte främmande för det, jag gillar att skoja. Just nu diskuterar jag framtiden och vad jag vill göra härnäst. Det finns inga konkreta planer, men samtal pågår, säger hon.
”Är öppen för förslag”
Lena Philipsson har tidigare lett Melodifestivalen 2006 och har haft egna shower, både själv och tillsammans med Thomas ”Orup” Erikson.
– Det pratas lite om en ny skiva och en till show nu... Men jag skulle vilja utveckla lite humorgrejer. Jag känner mig öppen för förslag kring det.
Men först är det i alla fall ”Diggiloo” som står på tur och Lasse Holm, 69, är nöjd med värvningen.
– Jag har velat ha med Lena i flera år och jag vet att hon varit förtjust i ”Diggiloo”, men det ska ju kännas rätt för henne. Årets uppställning känns fantastisk, säger han.

 


Kommentarer
Postat av: Jessika

Hej Lena! Hoppas allt är bra :) Läser din blogg aktivt!

Jag ville bara tipsa om ett företag jag jobbar för Living and Room - heminredning.
Kolla mer på hemsidan www.livingandroom.se där finns även katalogen att kika i.

Hittar du något intressant kan du väl höra av dig till mig.
Ha det bäst!
Mvh
Jessika Harri
[email protected]
076-2258899

2013-11-17 @ 12:55:31
URL: http://www.livingandroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0