Måns / Lena Ph om Spök i P4

 
Spök hade urpremiär den 1 oktober 1981 och då tog det ungefär ett år från idé till premiär. Men när upphovsmännen Björn Skifs och Bengt Palmers fick lust att sätta upp skräckmusikalen igen tog det något längre tid. 2001 kom idén upp och på fredagl, drygt 10 år senare, är det nypremiär på Cirkus i Stockholm.

Den här gången är det Måns Zelmerlöw som gör Björn Skifs roll som popsnöret som kommer till Spökhuset Bränningehus där spöken härjar fritt och där den skräckinjagande betjänten Bernard, spelad av Loa Falkman, hjälper till med allt möjligt.

Lena Philipsson, som gör rollen som spöket Giljotina.

– För mig är det här en helt ny upplevelse att stå och leverera repliker i mask och kostym, men nu har jag vant mig, säger Lena Philisson.

Men det har du ju gjort massor av gånger?

– Ja, men jag har inte spelat en roll, en karaktär, inför de här mer erfarna musikalartisterna.

– Jag har inte gått in så mycket i Giljotinas liv som man kanske borde. Jag kastar mig ut bara och vrålar till, säger Lena Philipsson.

– Hon gör det väldigt bra, avbryter Måns Zelmerlöw. Lena var den första att hitta sin karaktär, säger han.

Hur har det känts för dig då, Måns?

– Jag ska bara vara mig själv, och det brukar vara det svåraste. Det är en karaktär som är väldigt nära mig själv, och det är väldigt svårt att vara på en scen.

Varken Lena Pilipsson eller Måns Zelmerlöw har sett den tidigare versionen av musikalen, när Björn Skifs hade huvudrollen.

– Det är nog tur, säger Måns. Jag hade fått riktigt dåligt självförtroende om jag hade sett den.

Vad är tjusningen med den här föreställningen?

– Scenografin, den är helt fantastisk, säger Måns Zelmerlöw.

– Ja, man kan nästan flytta in i det här huset som de har byggt upp, lägger Lena Pilipsson till. Jag hoppas ju också att det är vi tillsammans som skapar det speciella.
Lyssna på SR Radio
 
Mingelbilder Spök premiär

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0