Expressen: Lena Ph:s revansch – så vände hon livskrisen

 

Lena Philipssons, 54, barn har vuxit upp och flyttat ut, en epok i hennes liv är över – och omställningen ledde till en tung period av nedstämdhet.

Nu har sångerskan hittat glädjen i vardagen igen och kan njuta av den nyvunna friheten.

– Det kändes tomt och omvälvande när man varit mamma i så många år och sedan är uppdraget slutfört. Plötsligt sitter man i köket med ett glas vin och bedövas av tystnaden, säger Lena Philipsson som är aktuell med nya singeln ”En stilla depression”.

 


Förra året hade Lena Philipsson en stor sommarhit med ”Maria Magdalena” – med nya låten ”En stilla depression” kan det bli succé igen.

– ”En stilla depression” är en låt jag skrev för snart ett år sedan och den handlar om den jämngrå vardagen, där inget särskilt händer. Det finns egentligen inget att klaga på, men man känner sig ändå som en upprepning, säger popdrottningen och fortsätter:

– Titeln känns allvarsam men låten är glad, nästan bagatellartad – det är den kontrastverkan jag gillar. Det skapar en komik, och en känsla av att man både kan vara lätt deprimerad men ändå glad.

 

Sorgen över förändringen
Lena Ph är känd som ett energiknippe, men senaste året har produktiviteten varit högre än någonsin. ”En stilla depression” är den fjärde singeln på ett år, och artisten berättar att skaparkraften har fått nytt liv efter en jobbig period.

Lena Philipssons barn Noa Månfare, 27, och Saga, 22, har vuxit upp, och sedan något år har båda flyttat hemifrån. Att barnen flyttade ut var en rejäl omställning för artisten, och det ledde till att hon blev lite melankolisk.

– Det var ganska deppigt när båda barnen flög ur boet. Det kändes tomt och omvälvande när man varit mamma i så många år och sedan är uppdraget slutfört. Plötsligt sitter man i köket med ett glas vin och bedövas av tystnaden, säger hon och poängterar:

– Samtidigt är man ju väldigt glad över att de klarar sig själva och har det bra, det är det viktigaste.

Men i stället för att sitta passiv och låta vemodet rulla in, så har sångerskan fått användning av den nyvunna friheten.

– I gengäld har jag fått tillgång till en massa tid som jag kan lägga på att vara ännu mer kreativ. Mitt flöde är fritt, vilket känns fantastiskt. Jag har ju till exempel tagit mig an uppdraget att ta alla bilder som krävs inför singelsläpp, album och pressbilder, säger hon.

 

Skapandet ger lycka
Förr om åren hördes skämt om att Lena Philipsson syr sina egna kläder, men i dag är symaskinen utbytt till ett annat redskap: mobiltelefonen. Artisten tar sina egna bilder och filmar musikvideos själv – allt gör hon med mobilen.

– Det viktigaste är att det tekniskt är enkelt, därefter är det bara fantasin som sätter stopp. Sen är det ju väldigt praktiskt att jag har tillgång till artisten närhelst jag vill, säger hon.

Hitmakerskan från Vetlanda är särskilt nöjd med musikvideon till ”En stilla depression” – där publiken får en glimt av hennes hem.

– Den är rolig och experimentell, jag har spelat in den själv hemma hos mig. Jag spelar fyra olika karaktärer som festar ihop och som reagerar på varandra. Den var väldigt kul att tänka ut, filma och att sedan få se resultatet. Det funkade och gjorde mig väldigt glad, säger hon.

 

Lusten har stannat av: ”Har varit svårt”
Men sedan coronavirusets utbrott har lusten att vara kreativ stannat av, berättar Lena Philipsson. Hon har hållit sig isolerad och gått i en mer långsam lunk med tid för eftertanke.

– Det har varit svårt att vara kreativ under karantäntiden. Man kan ju få för sig annars att när hela nöjesbranschen är nedsläckt så har man tid att skriva ännu fler låtar, lära sig ett språk eller skriva manus. Men jag har mest avvaktat, tittat på serier, tagit mina promenader. Det har känts svårt att skriva helt vanliga skämt när världen rasar omkring oss, säger hon.

 


Låten ”En stilla depression” skulle egentligen ha släppts tidigare under våren, det kommande albumet är försenat och bokade spelningar har ställts in. Men Lena Philipsson håller hoppet levande om att få komma ut och uppträda med sin nya musik till hösten.

– Jag har absolut fått jobb inställda under våren. Jobb under sommar och höst svävar i ovisshet i dagsläget – ingen vet, alla avvaktar. Jag har ju annars planer på att spela den nya musiken från nya albumet i höst. Men i nuläget tar jag det väldigt lugnt hemma.

 KÄLLA

 

Läs även

P4: Ny singel med Lena Philipsson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0