DN: Lena Ph försöker uppfinna sig själv på nytt

 
 

Lena Philipsson är ett begrepp i svenskt musikliv sedan 35 år. Efter det senaste albumet funderar hon som bäst på vad nästa stora utmaning ska bli. Kanske ger hon sig på något helt annat eftersom hon gillar att förnya sig.


Just nu skulle Lena Philipsson ha varit mitt uppe i en stor turné och spelat låtarna från senaste plattan ”Maria Magdalena”.

– Men det blev inget med det. I stället har jag haft gott om tid till annat under hösten. Man försöker hitta på små saker för att hålla det hela i gång. Jag kan bli lite lat om det bara hänger på mig själv. En deadline är det enda som riktigt får fart på en.

Nu har det dykt upp en sådan. Hon håller som bäst på att förbereda sig inför den 6 februari då hon ska vara programledare för Melodifestivalens första deltävling.

– Kul att få jobba lite, säger hon och skrattar.

– Lite glitter och glamour. Men det blir ju ett helt nytt tänk eftersom vi kör utan publik.

Jobbat har hon trots allt gjort ändå under hösten, inte minst med att producera videor till alla låtarna på albumet. Som vanligt gillar Lena Philipsson att vara involverad i alla delar av det hon gör. Med sina låtvideor har hon gått ett steg längre och skapat dem i det närmaste helt själv.

– Jag filmar allt med mobilen, oftast här hemma. Jag är bra på att hitta kreativa lösningar och det blir helt okej när man tittar på det sedan.


Jag tar sjukt många bilder med mobilen och det är alltid några som blir bra.
Och gissa vem som har tagit pressbilderna på hennes hemsida? Lena Philipsson.

– Det är smidigt och jag tycker inte det blir sämre än med fotograf och smink och styling. Jag tar sjukt många bilder med mobilen och det är alltid några som blir bra. Är det tillräckligt hög teknisk kvalitet? Vet inte. Funkar det för tidningsformat? Vet inte. Sådant är jag helt ointresserad av.

”Maria Magdalena” är titeln på både senaste albumet och på en av låtarna. Det är också namnet på artisten själv enligt folkbokföringen, Maria Magdalena Filipsson närmare bestämt.

Hur hänger det här ihop?

– Det är inte konstigare än att pappa stavade med Ph, så vi barn trodde vi hette så tills det var för sent att ändra. Och Lena har jag alltid kallats.

I låten ”Maria Magdalena” kallar du dig en ”småländsk liten diva”?

– Humor! Flera låtar på skivan har lite roligare texter än jag brukat skriva tidigare, vet inte varför det har dröjt.

Men skivan har också vemodigare inslag, som de här textraderna om tomheten efter att barnen flyttat ut: ”Jag går omkring bland minnen från mitt liv. Bäddade sängar ingen sover i.”

– Det var ett tag sedan jag skrev låtarna. Där hade jag samlat ihop 50-årskänslan när barnen vuxit upp och flyttat. När man inte behöver finnas där på samma sätt längre. Jag har grävt där jag står.

Och var står du nu?

– Jomen nu har jag vant mig, nu flödar kreativiteten mer än någonsin. Jag har tiden, det är som när jag var 20 och kunde skriva en låt när jag ville. Väldigt lustfyllt.

Det lär alltså komma fler låtar så småningom och säkert någon show. Men Lena Philipsson gillar också att testa helt nya saker, som att skådespela. Senast medverkade hon i julkalendern 2018 och hon skulle gärna filma igen. Men kanske blir hennes nästa projekt något hon aldrig har gjort förut.

Du längtar inte längre efter att bli arkitekt som du drömde om i gymnasiet?

– Men det är nog lite sent nu va? Visserligen gick jag teknisk linje med inriktning bygg men då trodde man ju inte det var möjligt att bli artist. Jag kommer från en familj av realister där man inte hade så stora drömmar.

Där fanns i alla fall musikalitet. Lena fick skivkontrakt innan hon hade tagit studenten och slog igenom i Melodifestivalen som 20-åring med ”Kärleken är evig”. I år kan hon fira 35-årsjubileum som artist.

Finns det något du ångrar?

– Jag gav mig ut och arbetade för tidigt efter att mitt första barn fötts. Jag ville vara duktig och trodde jag var tvungen. Men ångrar … jag vet inte. Man lär sig saker, skaffar erfarenheter.

Din bästa stund som artist?

– Oj, det är många. Jag är stolt över att jag åstadkommer så mycket av egen kraft nu. Men jag tar aldrig något för givet. Jag tror att det är anledningen till att jag kunnat bli kvar så länge i branschen – jag försöker hela tiden uppfinna mig själv på nytt.

 

Lena Philipsson
Gratuleras till: Fyller 55 år den 19 januari 2021.

Gör: Artist och kreatör.

Aktuell: Leder Melodifestivalens första deltävling den 6 februari.

Bor: Stockholm.

Familj: Barnen Noa och Saga.

Så firar hon födelsedagen: ”Stillsamt. Jag köper presenter till mig själv, slår in och får inte öppna förrän jag fyller. Så har jag gjort de senaste åren och jag blir alltid lika glad när jag öppnar dem, för det är ju bra grejer.”

Om att fylla 55: ”Inte så roligt att åldras fysiskt men jag är glad för erfarenheterna.”

KÄLLA


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0