Expressen: Lena Philipsson om Mello: ”Hedrande att få frågan”

 
 

Lena Philipsson, 54, debuterade i ”Melodifestivalen” som 20-åring med ”Kärleken är evig”. Efter det tävlade ytterligare tre gånger innan hon tillslut tog sig hela vägen till vinst med ”Det gör ont” 2004. I Eurovision kom hon slutligen på delad femte plats tillsammans med Cypern.


Men Lena Philipsson har inte bara varit med som tävlande. Hon har också programlett ”Mellon” inte mindre än tre gånger – och i år gör hon det igen.

– Med tanke på turnéer och annat som har blivit inställt på grund av pandemin så känns detta som en glittrande juvel i mörkret, säger hon.

Det är sedan tidigare känt att kommande ”Melodifestival” blir Christer Björkmans sista efter 20 år vid rodret.

– Det är så oerhört hedrande att få frågan så jag kände att jag bara måsta tacka ja. Men efter 20 år med projektet vet jag också vad det är jag har tackat ja till, så det är med skräckblandad förtjusning och stor respekt som jag kliver in i programmet, säger Christer Björkman.


Tackade inte ja direkt
Vetlanda-sångerskan kommer att leda Melodifestivalens första deltävlig. Vilka artister som uppträder då är fortfarande inte bekräftat. Lena Philipsson berättar att hon erbjöds uppdraget redan i början av hösten – men tackade inte ja direkt.

– Jag fick frågan i september, oktober och jag funderade först ett tag, gick på ett introduktionsmöte och sa därefter ja.

Vad hade du för krav för att tacka ja?

– Jag skulle inte kalla någonting för krav, en arbetsplats ska ju vara trevlig att komma till och det är viktigt med samarbetet. Men jag är med och skriver manus och utformar det jag själv ska framföra.

Det är snart 17 år sedan hon vann med ”Det gör ont”. Framträdandet har nästintill fått ikonstatus, tack vare hennes kreativa sätt att dansa med mickstativet och den rosa kreationen.

Lena Philipsson har tidigare i vintras sagt att hon inte är intresserad av att komma tillbaka till ”Mellon” – som tävlande. I januari fyller hon 55 år och sa att hon kände sig för gammal för att tävla.

– Jag ser inte att jag kommer tävla i ”Melodifestivalen” igen i framtiden, det tror jag inte. Det är ju ungdomarna som är där nu. Ska jag komma dit som den gamla tanten, sista chansen liksom, sa sångerskan under en frågestund på sin Instagram i julas.

 

Till Expressen säger hon att själva tävlingsmomentet aldrig varit hennes grej.

– Det kommer bli kul att vara programledare. Jag är egentligen inte så förtjust i att tävla.


”Festligt och avslappnat”
Lena Philipsson har precis som resten av Sveriges underhållningsbransch påverkats hårt av coronapandemin. Men det kreativa arbetet har inte satts på paus. Bland annat har hon börjat producera egna musikvideor i hemmet och släppt albumet ”Maria Magdalena”.

– Det har varit trist och skrämmande om vartannat. Jag har jobbat med mitt album på sociala medier under året och gjort en del tv-program men resten har ju blivit inställt i väntan på gladare nyheter. Jag ser fram emot vaccinet.


Även om hon tackar nej till att tävla, lovar Lena Philipsson att hon kommer att sjunga på scen.

– Jag hoppas det ska bli festligt och avslappnat. Och ja, jag kommer framföra musiknummer.

Redan i höstas stod det klart att årets ”Melodifestival” får ett annat upplägg. Deltävlingarna, ”andra chansen” och finalen kommer att spelas in på Annexet i Stockholm.

Varje tävling kommer att ha nya programledare och i går stod det klart vilka det blir: Förutom Lena Philipsson kommer Anis Don Demina, Oscar Zia, Jason Diakité, Per Andersson och Shirley Clamp programleda deltävlingarna och ”Andra chansen”. Den stora finalen kommer ledas av ”Eurovision”-vinnaren Måns Zelmerlöw och skådespelaren Shima Niavarani.

Skådespelaren och ”Grotesco”-komikern Per Andersson lovar att det kommer ”balla ur fullständigt”.

– Vi håller inte tillbaks i min deltävling, tänker jag. Utan det kommer bli vil. Det kommer gå vilt till, säger han i SVT:s ”Morgonstudion”.

Komikern kommer tillsammans med Christer Björkman leda tävlingens tredje program. Andersson lovar att bjuda på sång och skämt.

– Även när jag sjunger så tenderar det att bli något slags av skämt. Så det kommer nog bli en kombination av dem båda.

KÄLLA


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0