Lena PH drar igång Melodifestivalen 2021!

 
SVT:

Melodifestivalen får nya programledare för varje deltävling

UPPDATERAD IDAG 09:31PUBLICERAD IDAG 08:38

Den 6 februari inleds Melodifestivalen och finalen hålls den 13 mars. Deltävlingarna kommer att sändas utan publik från Stockholm. I december presenterades vilka artister som ska tävla i årets upplaga och nu avslöjas vilka programledarna blir.

2021 års Melodifestival har färre i publiken (ingen alls) men fler programledare än vanligt. Festivalveteranen och tävlingsproducenten Christer Björkman gör sin sista mello efter 20 år – denna gång även som ”huvudprogramledare”.

– Det är med skräckblandad förtjusning, säger han.

 

Deltävling ett

I deltävling ett kommer även artisten och 2004-vinnaren Lena Philipsson att vara programledare.

– Jag längtar efter lite glitter och glamour, säger hon om valet att tacka ja till uppdraget.

 

Deltävling två

Under deltävling två får Christer Björkman sällskap av Oscar Zia och Anis Don Demina som båda, likt Lena Philipsson, tävlat i Melodifestivalen tidigare.

– Jag var lite rädd i början, jag tänkte ”shit Oscar är mycket, tänk om vi krockar”?, säger Anis Don Demina.

 

Deltävling tre

Jason ”Timbuktu” Diakité kommer att vara programledare för deltävling tre. Christer Björkman säger att artisten alltid varit en av Björkmans drömartister att ha med i Melodifestivalen.

 

Deltävling fyra

Deltävling fyra kommer att programledas av komikern Per Andersson.

– Det får balla ur fullständigt tänker jag, det är mitt motto, säger Andersson om sitt programledarskap.

 

Andra chansen

Shirley Clamp har själv deltagit i Melodifestivalen flera gånger och som högst placerat sig på en andraplats med Min kärlek år 2004. Tillsammans med Christer Björkman programleder hon andra chansen.

– Nostalgikänsla, hyllningskänlsa och tacksamheten över att det var där jag slog igenom – det kommer jag ta med mig, säger hon.

 

Finalen

Skådespelaren Shima Niavarani står på scen under finalkvällen den 13 mars.

– Vem trodde det? Inte jag! Jag har inte satt min fot i Melodifestivalen, säger hon.

Hon får sällskap av eurovisionvinnaren och melodifestivalfavoriten Måns Zelmerlöw.

– Jag smyger ju in i mello på nåt sätt varje år, men det var oerhört lätt att tacka ja i år, för att hylla Christer, säger han.

Zelmerlöw har programlett Melodifestivalen, 2010, och Eurovision song contest tillsammans med Petra Mede 2016.

Mer om detta i 

Aftonbladet, Expressen

Så här såg det ut 2013 tillsammans med Danny

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0