Expressen: Lena Philipssons tvivel med Per Gessle: ”Svårt”

 

Expressen: Lena Philipssons tvivel med Per Gessle: ”Svårt”

Per Gessle och Lena Philipsson har känt varandra sedan det glada 80-talet.

Nu fördjupas vänskapsbanden när Lena tar över Marie Fredrikssons roll i Roxette och ger sig ut på världsturné.

– Det är spännande men också jävligt läskigt, säger Lena Philipsson.

I december är det fem år sedan Roxette-sångerskan Marie Fredriksson gick bort i sviterna av den hjärntumör hon diagnostiserades med i september 2002.

Och när Per Gessle nu väcker liv i Roxette är det med Lena Philipsson vid sin sida.

– Det är sant. Jag har blivit tillfrågad att sjunga Maries låtar i Roxette på en turné nästa år. Vi ska till Sydafrika och Australien på en testturné som Per kallar det för att se om det är kul och om det funkar, säger Lena när Expressen träffar henne på röda mattan vid lanseringen av smink- och hudvårdsmärket Skills Combined i Stockholm.

– Det är väldigt spännande men också jävligt läskigt som du fattar, säger hon.

Det måste ändå ha krävts en del mod att tacka ja till att axla Maries roll i Roxette?

– Ja, jo... men jag kan också förstå Per i det här. Han har skrivit en massa fantastiska låtar, och att han aldrig mer ska få spela dom känns ju också konstigt. Så jag förstår att han har grubblat på detta och hur han ska försöka lösa det.

Lena Philipssons tvivel
Lena är väl medveten om att hon kliver in på delvis minerad mark.

– Jag vill ju bara göra det här så bra jag kan för att visa Marie respekt och för att fansen ska bli nöjda. Jag väljer att se det som att jag blivit tillfrågad för att Per ska få möjlighet att spela låtarna och då har jag väl bestämt att då säger jag väl ja till det då.

– Samtidigt så vet jag att det är en ganska svår situation för mig eftersom någonstans så vet jag att jag inte kan göra alla hundra procent nöjda. Det här är ju något annat än originalet.

Lena Philipsson och Per Gessle har en lång historia och känner varandra väl. Han var bland annat med och skrev hennes genombrottslåt ”Kärleken är evig” som kom på en andraplats i Melodifestivalen 1986.

Ger Per dig spelrum och utrymme att göra din grej av detta också?

– Det är inte det som är frågan här utan det handlar om att göra Roxette på bästa möjliga sätt.

Vilken var den första Roxette-låt du lirade och kände lite på efter att då fått frågan?

– Det gick inte till så. Jag känner ju till låtarna väl. Det var snarare så att jag började fråga folk som jag jobbar med, lite försiktigt: ”Vad tycker vi om detta?”, ”Hur blir det med mina egna planer?” och funderade på hur det här skulle passa in.

– Jag frågade till och med min mamma, och jag var helt övertygad om att hon skulle tycka att det här var... kanske inte så bra. Men hon tyckte att det var toppen. Så jag sa: ”Ja!”.

Roxblog:
Expressen met Lena Philipsson on the red carpet at the launch of a make-up and skin care brand in Stockholm and asked her about the upcoming Roxette tour. Lena says: "It's exciting but also damn scary." ✨ Lena can understand Per. He has written a lot of fantastic songs, and the fact that he will never get to play them again feels strange. Lena is well aware that she is stepping onto partially mined ground. "I just want to do this as good as I can to show Marie respect and for the fans to be satisfied. I choose to see it as having been asked to join Per, so that he will have the opportunity to play the songs. At the same time, I know that it's quite a difficult situation for me because I know that I can't make everyone one hundred percent happy. This is something different from the original." 🎶 To the question if Per gives her space to make her thing out of this Lena replies that it's not the issue here, it's about doing Roxette in the best possible way. She asked people she works with to discuss how this project fits. She even asked her mother, and she was completely convinced that her mother would think this was... maybe not so good. But she thought it was great. So Lena said yes.

 

Interjuv med Per Gessle i SVT här


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0